استراتژی افزایش درصد یا نمره در کنکور و امتحانات نهایی



admin در مرداد 4, 1402

به سبب رقابت فشرده داوطلبان برای کسب صندلی های رشته ها و دانشگاه های محبوب، اهمیت کسب امتیاز و نمره یا درصد بالاتر محسوس است. اما در این میان استراتژی هایی نیز برای بهتر شدن و بالا رفتن امتیاز وجود دارد که می بایست یک داوطلب کنکور یا امتحانات نهایی از آن با خبر باشد. و به مرور این آموزه ها و نکات را در مراحل مطالعه و تحصیل به کار بگیرد و تمرین کند. بنابرین اگر شما دانش آموزی هستید که از درصد ها و امتیازات و نمراتتان راضی نیستید به نکات ارائه شده در این مقاله توجه کنید تا روش های رسیدن به بازدهی بالاتر را فرا بگیرید.

روش های ارتقای درصد یا نمره:

1- حفظ و تقویت نقاط قوت

اولین نکته در خصوص درصد هایتان، توجه به نقاط قوتتان است. شما ممکن است بازوی قدرتمندی داشته باشید که از طریق ورزش یا فعالیت کاری به این بازوری قوی رسیده باشید اما چنانچه از ورزش یا فعالیت کاری برای مدتی دور شوید به مرور زمان شما بازویتان از آن سطح آمادگی به مرور دور خواهد شد. این مثال در واقع این نکته را گوشزد می کند که می بایست مراقب نقاط قوتتان باشید و اجازه ندهید که نقاط قوتتان به نقطه ضعف تبدیل شوند. زیرا که نقطه قوت شما مساوی با امتیاز اندوخته است اما اگر تمرین، تکرار و مرور نداشته باشید این گونه نخواهد ماند.

2- تمرکز بر روی نقاط ضعف

پس از آنکه از تقویت و پایداری نقاط قوتتان اطمینان حاصل کردید هم اکنون لازم است لیستی از نقاط ضعفتان تهیه کنید به عنوان مثال مواردی از لیستی از نقاط ضعف یک دانش آموز ارائه میشود:

– در هنگام پاسخ گویی به سوالات ریاضی اشتباه محاسباتی دارم یعنی روش حل را بلدم و سوال را به خوبی درک میکنم اما موقع حل سوال به اشتباه می افتم.

– در هنگام مطالعه درس زیست شناسی نمیتوانم نکات را بخوبی به هم ارتباط دهم و همین مسئله موجب فراموشی مطالب میگردد

– فصل دوم از کتاب شیمی را بسیار گذار خوانده ام و ضعف اساسی در فهم مباحث آن دارم

– برای درس فیزیک فصل سوم، تست های کافی حل نکرده ام و سبک سوالات تستی آن برایم جاافتاده نیست.

مواردی که ذکر شد مثال های خاصی بود و شما می توانید لیست بسیار طولانی تری تهیه کنید و پس از تهیه لیست اولویت بندی کنید و سپس به ترتیب اولویت برای اصلاح و بهبود شرایط هر نقطه ضعف راه حلی مناسب پیشنهاد دهید.

3- بالا بردن سرعت

شما می بایست با تمرین و تکرار به سرعت بالایی در مطالعه و تحلیل سوالات دست پیدا بکنید یعنی اینکه در هنگام مطالعه وقت های تلف شده را کمتر کنید و بتوانید مطالب را با سرعت بیشتری بخوانید و همین اینکه برای تست زنی سرعت حل و فهم مسئله را ارتقا دهید اما مسئله مهم این است که چگونه می توان یک مطلب یا تست را زود تر پشت سر گذاشت برای اینکه بتوانید سرعتتان را بالا ببرید باید در شرایط آزمایشی این مسئله را تمرین کنید کافی است با توجه به شناختی که از خود دارید (خودشناسی در مطالعه) به فعالیت هایتان بیشتر فکر کنید و لیستی از باید ها و نباید ها برای خود تهیه کنید. به عنوان مثال اگر تستی از درس شیمی را اشتباه پاسخ داده اید باید به دنبال ریشه یابی علت اشتباه باشید. زیرا اگر وقتی برای آن تست نمیگذاشتید می توانستید زمانتان را حفظ کنید بنابرین یک انتخاب نادرست در این وضعیت وجود دارد.

4- اولویت ها در آزمون

سوالات در یک آزمون یا امتحان به سه بخش دشوار، متوسط و آسان تقسیم می شوند. اولویت برای هر شخصی پاسخ گویی به سوالات آسان است. زیرا این مسئله هم اعتماد به نفستان را قوی خواهد کرد هم اینکه امتیاز مفت را ساده از دست نخواهید داد. سوالات متوسط و سخت را باید قبل از اینکه بخواهید به تحلیل یا محاسبات دست ببرید باید بتوانید پیش بینی صحیحی از آن ها داشته باشید یعنی چنانچه احساس می کنید حل کردن آن دشوار است یک علامت خاص جلوی سوال بگذارید تا به سوالات آسان بعدی برسید و پس از تمام شدن تمام سوالات مجددا به این نوع سوالات مراجعه کنید. برای سوالات دشوار نیز باید آخرین اولویت را قرار دهید زیرا درگیر تحلیل یا محاسبه این نوع سوال شدن به شدت وقت شما را تلف خواهد کرد و حتی اگر جواب صحیح به آن سوال بدهید در مقابل زمان از دست رفته به نوعی ضرر کرده اید مگر زمانی که تمام سوالات را بررسی کرده اید و نگرانی ای ندارید بنابرین در چنین مواقعی به حل این سوالات دشوار یا چالش برانگیز به پردازید.

5- بهینه سازی زمان و تمرکز

مدیریت زمان ، استراتژی پیشرفت است. برای آنکه زمانتان را بهینه کنید یک مورد تهیه لیستی از دلایل اتلاف وقت و همین طور توجه کافی به دبیر در هنگام آموزش یک مبحث است. با تهیه لیست دلایل اتلاف وقت شما می بایست در صدد جبران و از بین بردن این عوامل باشید و همین طور در کلاس درس چنانچه به دبیرتان توجه داشته باشید به میزان زیادی در هنگام مطالعه تان در منزل زمان کمتری صرف خواهید نمود. برای ارتقای تمرکز حواستان به مقاله “چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟” مراجعه نمایید

6- تحلیل رفتاری و تحلیل آزمون

پس از قرار گرفتن در هر فرصت امتحانی می بایست رفتارتان و انتخاب هایتان را بررسی و تحلیل کنید به عنوان مثال تصور کنید در یک آزمون آزمایشی تستی شرکت کرده اید حتما می بایست تک تک سوالات پاسخ داده، غیر صحیح، جواب نداده، فراموش کرده و … با دقت بالایی بررسی کنید و در هر سوال به دنبال دلیل کسب نمره یا از دست دادن نمره را آنالیز کنید.

7- شناخت اشتباهات

هرزگاهی لازم است دست از مطالعه بردارید و رفتار و مطالعه خودتان را بررسی کنید با این بررسی ها و تحلیل ها اشتباهاتتان را بشناسید و یک دو دو تا چهار تا انجام دهید تا مانع بروز مجدد این اشتباهات شوید.

8- تمرین

شما هر چقدر هم استعداد انجام فعالیتی را داشته باشید بدون تمرین شکوفا نخواهید شد تمرین در واقع به منزله تلاش مستمر و تست کردن خود برای آمادگی است.

9- شناخت منابع

انتخاب درست یکی از مهم ترین فاکتور های موفقیت است شما نیز به عنوان یک دانش آموز باید انتخاب های درست داشته باشید از انتخاب مدرسه، دبیر، محل مطالعه گرفته تا کتاب و غیره. اما انتخاب کتاب یا انتخاب منابع کمک درسی مسئله مهمی است که توجه کافی میطلبد زیرا یک منبع خوب مانع ساعت های سردرگمی شما خواهد شد و بزرگترین ابهام ها را با جملاتی ساده رفع خواهد نمود.