انتخاب رشته کنکور 98


انتخاب رشته کنکور سراسری مقوله ای مهم است چرا که انتخاب صحیح رشته دانشگاهی سهم زیادی در درصد قبولی شما دارد.یک انتخاب رشته جادویی و خوب، مستلزم داشتن مشاوری است که اطلاع کافی از درصدهای قبولی رشته ها، ظرفیت های پذیرش دانشگاه ها در هر رشته، وضعیت سهمیه ها، مشاغلی که در آینده مورد نیاز اند و همچنین علایق تحصیلی شما داشته باشد و با تسلط کامل و بازنگری کارنامه کنکور سراسری یا آزاد بتواند رشته های مناسب را اولویت بندی کند.

همه چیز درباره انتخاب رشته کنکور 98

زمانی که این جمله را میشنوید ناخود اگاه این سوالات در ذهن شما شکل میگیرد که؛ آیا مدرک و رشته تحصیلی من تضمین کننده وضعیت مالی من در آینده است؟ علاقه من مهم تر است یا دهن پر کن بودن اسم رشته و دانشگاه؟ مهارت های من تعیین کننده رشته تحصیلی ام است یا درصد و نمره؟
قبل از هرچیز باید بدانید که علاقه و مهارت های شما در اولویت انتخاب های شما قرار دارند. معیارهای دیگر مثل اسم رشته و دانشگاه و پولساز بودن رشته، در کوتاه مدت شاید بتوانند شما را راضی نگه دارند ولی در بلند مدت آثار مخرب خودشان را به شکل های مختلف در زندگی و شغلی که در آن مشغول به کارید نشان میدهند. انتخاب صحیح، تاثیر زیادی بر تجربه و عملکرد دانشگاهی شما دارد.

انتخاب رشته کنکور98

نکات مهم در انتخاب رشته کنکور

1) شناخت علایق و مهارت های خود:

در ابتدای مسیر، بسیاری از دانش آموزان نمی دانند که چه می خواهند و همواره در انتخاب های خود تردید دارند. در این زمان نیاز به یک مشاور تحصیلی خوب است که با ریزبینی و دقت در سوابق تحصیلی و کنکاش در شخصیت وشناخت توانایی های شما، در انتخاب بهترین رشته به شما کمک کند.

2) شناخت کافی نسبت به رشته ای که انتخاب کرده اید:

الف) ظرفیت پذیرش رشته در دانشگاه ها و دوره های مختلف آموزشی
از نکات مهمی که در انتخاب رشته کنکور98 باید به آن توجه کنید این است که از مشاور خود بخواهید در مورد ظرفیت پذیرش نظام جدید و نظام قدیم در رشته انتخابی، اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهد. ظرفیت ها هر ساله به دلایل مختلف تغییر میکنند، بنابراین سعی کنید به گفته های دانشجویانی که سال های قبل در این رشته قبول شده اند اکتفا نکنید.
نکته: خوشبختانه معیار قبولی نظام جدید و نظام قدیم، به صورت درصدی بیان نشده و حالت رقابتی دارد، پس داوطلبان نگران این موضوع نباشند.

[quote]برای کسب اطلاعات بیشتر از کنکور 98 میتوانید به مقاله تفاوت کنکور نظام قدیم و جدید مراجعه نمایید.
[/quote]

دوره های مختلف آموزشی را بشناسید و از شرایط هر دوره اطلاعات کامل کسب کنید:

*دوره روزانه؛ به معنی بهره مندی از امکانات دولتی رایگان است.

*دوره شبانه؛ نوع و زمان آموزش مانند دوره روزانه است با این تفاوت که هزینه آموزش بر عهده دانشجو میباشد.
*دوره نیمه حضوری؛ آموزش محدود در زمان فشرده
*مجازی؛ آموزش غیرحضوری و آنلاین
*پردیس خودگردان؛ دانشکده هایی با ظرفیت پذیرش محدود و شهریه خیلی زیاد برای رشته های خاص و پرمتقاضی
*پذیرش با سوابق تحصیلی؛ بر اساس سوابق تحصیلی و معدل، به تعداد محدود

[quote] برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله از تاثیر قطعی معدل تا تاثیر مثبت آن در کنکور 98مراجعه نمایید.

[/quote]

یک نکته: در هنگام انتخاب رشته، به رشته های نیمه متمرکز نیز توجه کنید زیرا رشته هایی هستن که قبولی در آن ها علاوه بر آزمون کنکور، مستلزم آزمونهای عملی و مصاحبه است.
ب) مقاطع تحصیلی و زیرشاخه ها
دوره کاردانی؛ یا مقطع فوق دیپلم، پایین ترین مقطع تحصیلی با دوره حداکثر 3 ساله
دوره کارشناسی؛ یا مقطع لیسانس، با دوره حد اکثر 6 ساله (در هر رشته متفاوت)
دوره کارشناسی ارشد؛ یا مقطع فوق لیسانس، با دوره حداکثر 2 ساله
دوره دکتری؛ با دوره حداکثر 4 ساله
ج) بررسی فرصت های شغلی و چشم انداز آینده
یک نکته: سعی کنید برای رشته انتخابی خود چشم انداز تعیین کنید. اینکه تا چه مقطعی میخواهید به ادامه تحصیل بپردازید و در مقاطع بالاتر در چه زیر شاخه هایی میتوانید به ادامه تحصیل بپردازید و از چه زمانی و با چه مدرکی میتوانید وارد بازار کار شوید، مواردی است که از اهمیت زیادی برخوردار است.

مشاوره ی انتخاب رشته ی کنکور98

3) بررسی کارنامه اولیه کنکور سراسری98:

یک مشاور خوب، قبل از ارائه پیشنهاد برای انتخاب رشته مناسب، کارنامه کنکور شما را با دقت بررسی میکند. درصد ها و تراز های موجود، مشخص میکنند که شانس قبولی شما در هر رشته به چه صورت است و سپس بر اساس رتبه سهمیه کسب شده، نظر قطعی و لیست نهایی رشته ها نوشته میشود.

4) مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری98:

به جزئیات و امکانات و شرایط هر دانشگاه و هر رشته دقت کنید. سپس بر اساس اولویت هایی که خودتان یا مشاور کنکورتان برای شما تعیین کرده است، یک لیست از رشته های انتخابی را انتخاب کنید و دقت داشته باشید که کد هر رشته را صحیح وارد کنید.

5) سهمیه ها:

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری انقدر زیاد است که نمیشود از آن ها غافل شد. بنابراین پیش از انتخاب رشته، سعی کنید با انواع سهمیه های کنکور سراسری آشنا شوید. عده ای از داوطلبین دو سهمیه ای هستن ولی تمام داوطلبانی که در کنکور شرکت کرده اند از سهمیه مناطق برخوردارند. دو سهمیه ای ها در قبولی نهایی خود تنها با سهمیه ای قبول میشوند که در آن رتبه بهتری کسب کرده اند.
یک نکته: به زمان توزیع دفترچه های کنکور و انتخاب رشته از سوی سایت سازمان سنجش، توجه کنید.
آکادمی نیم خط با برترین مشاوران از فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه ها تهران، آماده مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری 98 است.

نیم خط از یک نقطه تا بی نهایت