انتخاب منابع کمک درسی



admin در تیر 31, 1402

کتاب های درسی مدرسه سعی در ارائه مفهوم مطالب به دانش آموزان دارد اما برای تمرین بیشتر و کسب آمادگی کافی برای امتحانات و آزمون ها کافی نیستند بنابرین هر دانش آموزی در کنار هر درسی به کتاب های کمک درسی مراجعه می کند و کتاب های کمک درسی نقش کمکی برای یادگیری دروس را دارند امروزه دانش آموزان برای هر کتاب درسی حداقل یک کتاب کمک آموزشی خریداری می کنند. معمولا معیارهای دانش آموزان برای انتخاب یک کتاب ممکن است بر اساس توصیه معلم یا شخصی موفق در مقطعی بالاتر باشد یا دلایل دیگر. اما آیا براستی آیا ملاک خرید یک منبع کمک درسی باید توصیه شخصی دیگر باشد؟ معیار درست برای انتخاب منبع کمک درسی چه چیزی است؟ در هنگام انتخاب منبع کمک درسی به چه مواردی باید توجه شود؟ همه این سوالات نشان می دهد که انتخاب نوع کتاب کمک درسی مسئله ای است که نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد. در زیر سعی داریم ملاک ها و معیارهایی صحیح برای خرید کتاب کمک درسی به شما بدهیم.

انواع منابع کمک درسی:

آنچه که از آن با نام کتاب کمک درسی نام میبریم انواع متفاوتی دارد و در ابتدا این منابع را بسته به نوع کاربرد و نوع مطلب درون آن طبقه بندی می کنیم. دلیل طبقه بندی کتاب ها، لزوم اختصاص هر گروه کتاب به گروهی خاص از دانش آموزان با سطحی مشخص است.

1) کتاب های آموزش

کتاب های آموزش کتاب هایی هستند که مطلب را در سطحی پایین و زبانی ساده به دانش آموز توضیح می دهند در صورتی که شما در فهم مطلب مشکل دارید و احساس می کنید نیاز دارید با زبانی ساده مطلب را یاد بگیرید به سراغ این کتاب ها بروید.

2) کتاب های تست (جامع یا درس محور)

کتاب های تست معمولا دربردارنده تست های کنکور و تست های تالیفی هستند این کتاب های شامل درسنامه و پاسخ نامه هستند و دانش آموزان پس از آنکه مطلب را خوب یاد گرفتند به وسیله این کتاب ها به تست زنی و تمرین بیشتر می پردازند.

3) کتاب های تشریحی (با پاسخ یا کتاب کار)

در صورتی که میخواهید برای امتحانات مدرسه یا امتحانات نهایی آماده شوید استفاده از کتاب های تست برایتان کافی نیست زیرا نوشتن پاسخ یک سوال به صورت تشریحی با حالت تستی متفاوت است و ممکن است شما سوالات تستی را خوب پاسخ دهید اما در پاسخ گویی به سوالات تشریحی ضعف داشته باشید و دلیل آن نیز به سبب سبک متفاوت پاسخ گویی به سوالات تشریحی می باشد که می بایست به صورت استاندارد و توضیحات کافی ارائه شود بنابرین برای آمادگی در امتحانات تشریحی از این کتاب ها استفاده کنید. با توجه تاثیر معدل بر کنکور 98 برای آمادگی در امتحانات تشریحی از کتاب کار یا کتاب با سوالات تشریحی و امتحانات مدارس یا امتحانات نهایی استفاده کنید.

4) کتاب های موضوعی (آرایه ، لغت ، قرابت معنایی ، فرمول ها ، تست های کنکور)

در میان کتاب های کمک درسی بعضی کتاب های کمک درسی نیز برای موضوعاتی خاص به چاپ میرسند به عنوان مثال ممکن است فرمول های یک درس برای کنکور در یک کتاب به صورت خلاصه وار گنجانده شود یا اینکه آرایه های ادبی یا املا یا قرابت معنایی از درس ادبیات فارسی یا لغات درس عربی یا انگلیسی در کتاب هایی جدا گنجانده شود.

ملاک انتخاب کتاب ها:

برای انتخاب کتاب کمک درسی به توصیه بقیه اکتفا نکنید برخی مواقع توصیه دیگران متناسب با علایق یا شرایط خودشان است و با شرایط شما همخوانی ندارد و یا ممکن است جهت سود شخصی خودشان باشد. ممکن نیست یک کلاس سی نفره علایق و شرایط یکسان داشته باشند. بنابرین برای خرید منابع کمک درسی، خودتان دست به کار شوید و مطابق معیارهای زیر کتاب مورد نیازتان را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که ممکن است ریشه عدم پیشرفت شما در منابع نادرست و نامتناسب با شرایط شما باشد. بنابرین اگر به دنبال پاسخ دادن به سوال “چرا هرچه میخوانم نتیجه نمیگیرم؟هستید معیارهای زیر را در نظر داشته باشید.

1- شرایط و سطح علمی شما معیار اصلی است

اگر شما هنگام مطالعه یک کتاب آن را متوجه نمی شوید ممکن است به دلیل این باشد که شما در سطح پایین تری قرار دارید و مناسب مطالعه آن منبع نیستید. یا اینکه ممکن است سوالات یک کتاب برایتان بسیار ساده باشد و این مسئله شما را دچار یک توهم کاذب بکند و شما خود را آماده بپندارید در صورتی که این گونه نیست بنابرین توجه داشته باشید که شرایط و سطح علمی خودتان را با کتاب مورد نظر بسنجید. و کتابی را انتخاب کنید که شما را به صورت صحیح آماده آزمون و امتحان کند.

2- توضیحات خوب

توضیحات و درسنامه خوب همیشه یکی از معیارهایتان برای انتخاب کتاب کمک درسی باشد و همواره توجه داشته باشید که باید توضیحات آن کتاب، شما را به فهم و درک درست از موضوع برساند و در صورتی که کتاب درسی توضیحات کافی نداشت کتاب مورد نظر نواقص آن را پوشش دهد.

3- مفید و مختصر

سعی کنید کتابی که انتخاب می کنید مفید و مختصر باشد، شما توضیحاتی کارآمد را از کتاب در یک زمان معقول انتظار دارید و قرار نیست رمان بخوانید و باید مدت زمان کم به مطالب بیشتری دسترسی پیدا کنید.

4-کپی نباشد

مسلما نباید کتاب کمک درسی کپی و رونوشتی از کتاب درسی باشد و حتما باید توضیحاتی جدید و کارآمدتر علاوه بر توضیحات کتاب درسی ارائه کند.

5- مطابق علایق شما باشد

توجه داشته باشید که کتابی را که برای مطالعه انتخاب می کنید دوست داشته باشید و حس خوبی از آن دریافت کنید چه از نظر محتوا و چه از نظر ظاهر. بنابرین حتما کتاب را ورق بزنید و به تصاویر و نوع چاپ و نگارش آن نیز توجه کنید.

چگونه از منابع کمک درسی استفاده کنیم؟

1- پس از مطالعه کامل کتاب درسی درسنامه رو خوب و به طور کامل مطالعه کنید.

2- روی منبع کمک درسی دچار شک نشوید و کتاب را تا آخر بخوانید.

3- دچار تعدد منابع نشوید یک منبع مهم و اصلی را برای یک کاربرد خاص تا آخر پیش ببرید.

4- تمرینات، سوالات و تست ها مهم تر هستند. بنابرین بیشتر تمرین کنید.

5- از پاسخ نامه درست استفاده کنید. پاسخ نامه فقط برای چک کردن جوابتان نیست و پس از حل سوال حتما روش حل سوال را در پاسخ نامه با دقت و آرامش چک کنید زیرا شاید روش بهتری از سمت کتاب ارائه شده باشد یا اصلا شما به طور شانسی سوال را درست حل کرده باشید.

در صورتی که در انتخاب منابع نیاز به مشاوره بیشتر دارید از طریق صفحه پکیج مشاوره تحصیلی نیم خط با مشاوران نیم خط مشورت کنید.