برای کنکور چه تست هایی بزنیم؟



admin در تیر 31, 1402

در موقعیتی که با انبوهی از کتاب های کمک درسی و انبوهی از تست های مختلف برای دروس مختلف مواجه هستیم سوالی که بیشتر به ذهن یک داوطلب کنکور می رسد این است که چه تستی بزنم؟ این تست ها چه ویژگی ای می بایست داشته باشد؟ در هر زمان چه تست هایی بهتر هستند؟ تست های مورد تمرین چه سطحی می بایست داشته باشند؟ تمام این سوالات و سوالاتی قبیل همین سوالات که ممکن است دغدغه داوطلبان باشند .موضوع مورد بررسی ما در این مقاله خواهد بود

تست های استاندارد کنکور

استاندارد بودن به معنی داشتن ویژگی خاصی نیست بلکه استاندارد بودن به صورت یک قرارداد است که از سمت شخص یا سازمانی معتبر تایید شود سوالات و تست های کنکور نیز به همین شکل سوالات استانداردی هستند که از سمت سازمان سنجش تایید می شوند بنابرین در حل کردن سوالات و  تست ها می بایست توجه داشت که سبک سوالات تست ها همانند سبک سوالات و تست های کنکورهای سال های پیش باشد.

تست های پرتکرار کنکور

برخی موضوعات همیشه سوال کنکور می شوند و گاهی یک سبک خاص از سوالات مدام تکرار می شوند بنابرین می توان برخی سوالات کنکور را با عنوان سوالات پر تکرار از بقیه سوالات جدا کرد بنابرین توصیه ما استفاده از همین سوالات است.

تست های تالیفی

با توجه به توضیحات بالا می توان فهمید که سوالات پرتکرار و استاندارد کنکور منبع مناسبی برای تمرین هستند و در همین جهت می توان کتاب کمک درسی مناسب را پیدا کرد. اما ویژگی مهم تر کتاب های کمک درسی جدید این است که به دلیل تغییرات در کتاب های درسی و افزوده شدن مباحث جدید این نیاز ایجاد شده است که تست های جدیدی تالیف شوند که معیاری برای استاندارد شدن ندارند بنابرین در انتخاب کتاب کمک درسی باید توجه داشت که سبک سوالات تالیفی و سطح دشواری آن ها به گونه ای باشد که انواع حالت های مختلف طرح سوال را به چالش بکشند و ضمنا پتانسیل سوال کنکور شدن را داشته باشند. بنابرین توجه داشته باشید که تست های تالیفی مناسب تست هایی هستند که چالش برانگیز باشند و شما را با سبک های جدید طرح سوال آشنا کنند.

بعد از مطالعه درسنامه چه تستی بزنیم؟

توجه داشته باشید که بعد از مطالعه درسنامه شما کم کم میخواهید با بحث جدید آشنا شوید و مباحثی که خوانده اید بلافاصله به شما این امکان را نخواهند داد که سوالات و تست های استاندارد آن بحث را حل کنید بنابرین لازم است از تست هایی با سطح دشواری پایین استفاده کنید این تست ها که با نام تست های آموزشی می شناسیم می بایست ساده باشند و سعی کنند متن ساده کتاب درسی و نکات برجسته و مهم را مدام به دانش آموز دیکته کنند و با مثال های ساده تر مطلب را ابتدا جا بندازند و دانش آموز را آماده حل کردن سوالات استاندارد بکنند زیرا بدون استفاده از تست های آموزشی پس از مطالعه شما توانایی حل سوالات را نخواهید داشت و همین مسئله این ذهنیت را به شما می دهد که مطلب را فرا نگرفته اید.

تست های کنکور را چه موقع حل کنیم؟

سعی کنید سوالات و تست های کنکور را برای دوران جمع بندی کنار بگذارید. منظور از این حرف این نیست که هیچ سوال کنکوری حل نکنید. بلکه منظور حل نکردن سوالات کنکور یک سال به صورت کلی و یک جا است. زیرا این تست های یک آزمون استاندارد برای دوران قبل از کنکور شما است و می توانید با این تست ها خود را بسنجید.

تست های مفید و مختصر

توجه داشته باشید که تست هایی که میخواهید حل کنید مفید و مختصر باشند. یعنی نیازی نیست برای یک مطلب 400 تست حل کنید. شما فقط بر مبنای تعداد سبک های طرح سوال برای یک موضوع تعداد تست تمرینی را تعیین می کنید برای مثال برای بحث مجموع دنباله عددی نیازی نیست شما تعداد 200 تست حل کنید بلکه می بایست تست های مفید و مختصری بیابید که موتور شما را راه بندازند زیر وقت و انرژی شما نباید الکی هدر شود. یادتان باشد فردی که ساعت مطالعه بالاتر دارد صرفا فرد موفقی نیست همین طور فردی که تعداد تست بیشتر میزند.

سطح تست ها

همواره توجه کنید که سطح درسی شما و سطح سوالاتی که حل می کنید ارتباط مستقیمی دارند یعنی شما در صورتی که سوالات آسان را نمی توانید حل کنید نباید به سوالات متوسط یا سخت دست بزنید و باید مشکل پایه ای موجود را ابتدا حل کنید و سپس با ارتقای سطحتان تست های دشوار تر حل کنید.

تست های منتخب

در فرآیند تست زنی مطمئنا بعضی تست ها بسیار برایتان خاص خواهند بود زیرا در بردارنده نکته ای خاص و جدید هستند و یا حس می کنید تست خوبی است و ممکن است سوال کنکور شود و یا دلایل دیگر. در هر صورت این تست منتخب اگر به نحوی ذخیره شود یا یادداشت شود و قبل از کنکور در دوران جمع بندی به آن سر بزنید. این کار می تواند بسیار به نفعتان باشد این تست ها مانند نکات مهم درسنامه هستند. به خصوص اگر تستی مسیر غلط شما برای حل مسئله را با مسیر صحیح عوض بکند.

تست ها را نسوزانید

حواستان باشد اگر تست را می بینید و بدون فکر کردن به آن و تلاش برای حلش به پاسخ نامه مراجعه می کنید و جواب را می بینید شما تست را می سوزانید زیرا فرصت تمرین فکری و تلاش برای پیروز شدن را از خود گرفته اید بنابرین خیلی زود به سراغ پاسخ نامه نروید خوب و به مقدار کافی فکر کنید
در آخر از شما دعوت می کنیم در خصوص ترفند های تست زنی خودتان و روش های بهتر شدن فرآیند تست زنیتان با مشاوران نیم خط از طریق پکیج مشاوره تحصیلی مشورت کنید و همچنین دبیران نیم خط نیز آماده ارائه خدمات آموزشی و آموزش تست زنی صحیح در درس های تخصصی خودشان به صورت رفع اشکال آنلاین و تدریس خصوصی میباشند.