برنامه ریزی برای شروع کنکور 99

برنامه ریزی برای شروع کنکور 99


admin در مرداد 4, 1402

پیش از آنکه به سراغ یادگیری بروید، مهم ترین اصل برنامه ریزی است. بدون برنامه ریزی صحیح درسی، عملا هیچگونه موفقیتی کسب نخواهید کرد. هدف از برنامه ریزی درسی، مدیریت زمان و منابع کنکور است که در نهایت منجر به یادگیری و داشتن تراز مثبت در آزمون های مشابه کنکور است.
تابستان 98 زمانی است که داوطلبین کنکور از آن به عنوان زمان طلایی یاد میکنند و میتوانند بدون هیج دردسری، تقریبا 60% منابع کنکور 99 را مطالعه کنند.
ولی سوالی که برای اکثر دانش آموزان پیش می آید این است که از کجا شروع کنیم؟ و چگونه بخوانیم که دروس در حافظه بلند مدتمان ثبت شود؟ در تابستان بهتر است چه دروسی را مطالعه کنیم؟ آیا لازم است از شروع تابستان در کلاس های تدریس خصوصی کنکور شرکت کنیم؟
پاسخ تمام این سوالات، مواردی است که توجه به آن ها میتواند آینده بسیار خوبی را برای داوطلبین کنکور 99 رقم بزند.

برای رسیدن به موفقیت در کنکور 99 از کجا شروع کنیم؟

اولین قدم، داشتن یک برنامه ریزی عالی برای استفاده ی درست از زمانی است که تا کنکور 99 در اختیار داریم. آغاز راه موفقیت در کنکور از تابستان شروع میشود و با باز شدن مدارس مسیر مطالعه کنکور کمی کندتر شده، ولی در تعطیلات عید به اوج خودش میرسد. با این حال تابستان به عنوان زمان طلایی کنکور تعریف میشود که میتواند بار زیادی از منابع کنکور 99 را به دوش بکشد. برای قدم گذاشتن در اولین راه و پاسخ به سوال از کجا شروع کنیم؟ نیاز به برنامه ریزی همه جانبه داریم.
منظور از برنامه ریزی همه جانبه چیست؟
برنامه ریزی هم توسط مشاور کنکور و هم توسط خود دانش آموز میتواند انجام شود. اینکه دانش آموز کدام راه را انتخاب میکند، بستگی به شناختی دارد که در زمینه تحصیلی و روانی از خودش دارد. دانش آموزی که به شناخت کافی اعم از چگونگی تاثیر زمان بر روی مطالعه، پربازده ترین راه مطالعه، عوامل تاثیر گذار بر روی یادگیری و شیوه های تست زنی کنکور، از خودش رسیده باشد، میتواند یک برنامه ریزی دقیق درسی برای خود انجام دهد. با این حال تعداد زیادی از دانش آموزان به درک درستی از عوامل موثر بر مطالعه نرسیده اند که بهترین گزینه برای آن ها، گرفتن یک مشاور کنکور است. مشاور کنکور از آغاز تا پایان راه کنکور 99 به دانش آموزان کمک میکند که بتوانند با غلبه بر استرس و شناخت صحیح از خود، با یک برنامه ریزی درسی خوب، به هدف خود برسند.
یک برنامه ریزی درسی همه جانبه، برنامه ریزی است که تمامی عوامل موثر بر روی روند یادگیری دانش آموزان و زمان مناسب مطالعه هر درس و ترفند های تست زنی صحیح را به عنوان متغیر وابسته بشناسد و کنترل کند، تا اینکه نتیجه مطلوب حاصل شود. عواملی مانند : تاثیر خواب بر روی یادگیری، تاثیر خوراکی ها بر روی یادگیری، طبقه بندی دروس به ترتیب دروس مورد علاقه تا دروسی که دانش آموزان علاقه کمتری به مطالعه آن ها دارند، تاثیر زمان بر یادگیری و همچنین تاثیر مکان بر روی یادگیری به طور دقیق بررسی میشوند و بر طبق نتایج به دست آمده، لیست دروس در برگه برنامه ریزی درسی تکمیل میشود.
دومین قدم این است که حتما باید منابع درسی و کمک درسی کنکور خود را تعیین کنید. توجه داشته باشید که برای موفقیت در کنکور، به طور دقیق خواندن منابع اصلی کفایت میکند و نیازی به کتاب های کمک درسی و ویدئوهای آموزشی و یا وب سایت ها نیست. ولی با توجه به نظر مشاور کنکور و همچنین سطح علمی دانش آموز منابع کمک درسی مفید انتخاب میشوند و مطالعه آن ها در برنامه ریزی درسی دانش آموزان قرار میگیرد.
یک نکته: منابع کمک درسی را پس از بررسی و اطمینان از عدم مغایرت آن ها با کتاب های درسی خود انتخاب کنید.
 قدم بعدی ثبت نام در کلاس های کنکور و آزمون های آزمایشی کنکور است. آزمون های آزمایشی بیشتر از هر چیزی میتوانند مسیر موفقیت در کنکور شما را هموار کنند. به این دلیل که دانش آموزان با تست های کنکور و نحوه سوالات آشنا میشوند و تاثیر زیادی در کاهش استرس و افزایش شناخت دانش آموزان نسبت به کنکور و نسبت به نقاط قوت و ضعف خود دارند.
یک نکته : سعی کنید در تمامی آزمون های مشابه کنکور که از طرف سازمان سنجش برگزار میشود شرکت کنید.

[quote]روش های صحیح مطالعه چیست؟

[/quote]

باید ها و نبایدهایی که درهنگام مطالعه کنکور باید رعایت کنیم چیست؟

جسم خود را سالم نگه دارید
خوردن، خوابیدن و ورزش، با توجه به زمان تعیین شده در برنامه ریزی درسی، باید به اندازه کافی باشد. مراقبت از سلامتی و جسم شما، به معنی داشتن ذهن و حافظه قوی و خلق و خوی بهتر است که سطح اضطراب شما را نیز کنترل میکند.
یک نکته: قبل از خواب سعی کنید مطالب درسی را مرور کنید، زیرا در زمان استراحت مطالب جدید در حافظه شما تثبیت میشوند و درنتیجه یادگیری بهتری خواهید داشت.
بنابراین بر طبق یک برنامه ریزی واقع بینانه، هفت تا نه ساعت زمان برای خواب، خوردن سه وعده غذای کامل، نیم ساعت ورزش و پیاده روی نیاز روزانه دانش آموز موفق است.
بر حواس پرتی خود غلبه کنید
انتخاب یک مکان مناسب برای درس خواندن، تاثیر زیادی در یادگیری منابع کنکور دارد. آرام یا شلوغ بودن و نوع مکان مطالعه بستگی به شخصیت و روش درس خواندن دانش آموزان دارد و نمیتوان به طور قطع گفت که صرفا یک مکان آرام و بی صدا میتواند میزان یادگیری دانش آموزان را افزایش دهد. به همین صورت عوامل محیطی یا فکری که باعث حواس پرتی شما میشوند نیز شناسایی شده و تاثیر آن ها به حداقل میرسد. با این وجود معیارهای کلی یک محیط مناسب  برای مطالعه عبارت اند از: نور کافی، صندلی راحت، وجود میان وعده های سالم و آب، دفتر یادداشت برای نوشتن مطالب مهم و بیرون انداختن لوازمی که باعث حواس پرتی شما میشود.
یک نکته: اعتیاد خود را به چک کردن گوشی موبایل کمتر کنید! با بستن تمام نوتیفیکیشن ها و تعیین یک زمان مشخص برای استفاده از موبایل، سعی کنید ذهن خود را از درگیری بر سر این موضوع بسیار مهم آزاد کنید.

[quote]چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟[/quote]