تابستان یک فرصت تکرار نشدنی برای کنکوری های 98



admin در مرداد 4, 1402

هنوز زمان زیادی از پایان امتحانات سال یازدهمی ­ها و همین­طور کنکور سال چهارمی­ ها نگذشته و شاید خیلی از شما بچه ­های کنکوری 98 مشغول استراحت و خستگی در­کردن امتحانات باشید. تابستان امسال کمی با تابستان سال گذشته فرق دارد و شاید تفاوتش این است که شما امسال یک کنکوری هستید و قرار است در سرنوشت ساز­ترین آزمون دوران تحصیلیتون شرکت کنید. بنابراین تابستان فرصتی خیلی خوب برای جمع­ بندی و تسلط بیشتری بر روی دروس سال قبل می­باشد.

چه درس­هایی را بخوانیم؟!

اولویت یک کنکوری 98 می­بایست رفع ضعف­ها، مرور، تست ­زنی، تسلط و جمع ­بندی درس­های پایه یعنی سال دهم و یازدهم باشد که بنابر میزان تلاش و تسلط هر دانش ­آموز به دروس سال ­های پیش برنامه تابستان می­تواند تغییر یابد این برنامه ­ریزی برای دانش ­آموز قوی، متوسط و کم­کار(ضعیف) متفاوت است.

دانش ­آموز قوی

یک دانش آموز قوی می­بایست روی جمع ­بندی و تسلط روی درس­های پایه برنامه­ ریزی نماید و با توجه به اینکه رسیدن به تسلط کافی در دروس پایه برای دانش ­آموز قوی دشوار نیست می­تواند در ادامه برای تابستانش پیشخوانی و مطالعه دروس دوازدهم را هم در دستور کارش قرار دهد. در واقع تمرکز اصلی دانش ­آموز قوی روی تسلط و آشنایی با تیپ­ بندی­های مختلف سوالات می­باشد. و می­تواند همراه با خلاصه نویسی و یادداشت ­­برداری باشد. یادداشت برداری یک اقدام بسیار مفید برای صرفه جویی در زمان و بهینه سازی مطالعه می­باشد.

دانش ­آموز متوسط

دانش ­آموزی که درس خوانده است ولی نه به اندازه ­ای که تسلط یابد یا اینکه نتوانسته به یادگیری کامل دست یابد این دانش­ آموز نیز در قدم اول مطالعه مجدد درس­نامه ها و تسلط روی موضوعات، تست ­زنی، یادداشت برداری و جمع­ بندی می­باشد یعنی علاوه بر تست زدن که دانش ­آموز قوی انجام خواهد داد می­بایست موضوعات و مباحث را مجددا بخواند یادداشت برداری برای این نوع دانش آموز نیز بسیار مفید خواهد بود.

دانش ­­آموز کم­کار

دانش­ آموز ضعیف یا کم­کار با یک زنگ خطر جدی همراه است این زنگ خطر به او می­گوید که یا از تابستان برای جبران ضعف­ها و مطالعه کامل دروس و تست ­زنی و تسلط و جمع­ بندی استفاده کن یا اینکه موفقیتت در کنکور در هاله ­ای از ابهام خواهد بود. دانش ­آموز ضعیف می­بایست یک برنامه فشرده و یک اراده آهنین به زندگی­ اش اضافه کند همواره این مسئله را به یاد داشته باشید که نبوغ تاثیر چندانی در موفقیت­ها ندارد بلکه افراد موفق افراد سخت­ کوش هستند بنابرین هیچ­گاه روی خود انگ کم­ هوشی یا کند ذهنی نچسبانید حتی اگر در یادگیری کند باشید این مسئله می­تواند مربوط با تمرین و تکرار کاملا رفع شود فقط همت کنید و استارت را بزنید.

آیا درس ­های عمومی را هم بخوانیم؟!چرا؟

بسیاری از دانش ­آموزان حس می­کنند درسی مانند دین و زندگی را نباید در تابستان مطالعه کرد زیرا هم درسی حفظی و فرار است و هم اینکه می ­توان قبل از کنکور یک­جا مطالعه کرد. اما این ذهنیت کاملا اشتباه است زیرا اولا اینکه مطالعه دروس عمومی در تابستان سنگینی مطالعه آنها را در روزهای نزدیک به کنکور کم می­کند و شما را به جای مطالعه از صفر برای مرور و تسلط آماده می­کند. دوما در صورتی که این دروس در تابستان مطالعه نشوند دیگر وقتی برای مطالعه آنها پیدا نخواهید کرد زیرا دوازدهمی ­ها علاوه بر کنکور، امتحان نهایی نیز خواهند داشت و با فشردگی بالایی از برنامه روبرو می­باشند و سوما و مهم ­تر از همه اینکه شما با مطالعه دروس عمومی در تابستان و به خصوص تست ­زنی با تیپ­ بندی سوالات آشنا می­شوید و همین مسئله باعث می­شود که دروس عمومی را جوری مطالعه کنید که نزدیک به سوالات کنکور باشد و در واقع به علایق طراح سوالات کنکور پی خواهید برد.

دروس اختصاصی را چگونه بخوانیم؟!

دروس اختصاصی همواره اولویت اول مطالعه یک کنکوری 98 خواهد بود و او می­بایست اهمیت ویژه ای به این دروس بدهد اما برنامه ­ریزی برای دروس تخصصی متناسب با موارد زیر می­باشد:

1- میزان فهم دانش ­آموز از مبحث

2- میزان تلاش و زمان اختصاص یافته به آن مبحث در گذشته

3- میزان تسلط روی حل تست­های آن مبحث

اختصاصی و عمومی کنار هم!

در مطالعه دروس اختصاصی و عمومی همواره در نظر داشته باشید که مطالعه مستمر و پیوسته دروس عمومی یا اختصاصی به تنهایی خسته کننده خواهد بود و ممکن است شما را از ادامه بازدارد بنابرین همواره در برنامه ­ریزی برای دروس توجه داشته باشید که دروس عمومی را در لابلای مطالعه دروس اختصاصی قرار دهید و از ایجاد دل زدگی و خستگی جلوگیری کنید.

منابع مورد استفاده برای تابستان؟

برای مطالعه دروس پایه در تابستان استفاده از کتاب­های با حجم بالا یا کتاب­های مربوط به مقاطع دهم یا یازدهم که در طول آن سالها خریداری کرده ­اید می­تواند وقت بسیاری بگیرد و امکان مطالعه تمام دروس پایه را از شما سلب کند بنابرین راهکار استفاده از کتاب­های جمع بندی پایه است که دروس را کنار هم و با حالتی بهینه کنار هم قرار داده باشند و از تست­های بسیار زیاد، یا درس­نامه­های طولانی پرهیز کرده باشند و در واقع به دنبال کتاب­هایی بروید که مفید و مختصر باشند.