تاثیر معدل بر کنکور 98

تاثیر معدل بر کنکور 98


admin در مرداد 4, 1402

تاثیر معدل بر کنکور 98 چگونه است

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری 98 را 30 درصد قطعی اعلام کرد .

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت : براساس تصمیم کمیته سنجش و پذیرش دانشجو، میزان سوابق تحصیلی دانش‌ آموزان در امتحانات نهایی 30 درصد قطعی در کنکور 98 درنظر گرفته شد .

وی افزود : تعداد دروس امتحانات نهایی دانش‌ آموزان هم در این جلسه مشخص شد و ما درس‌ هایی را که روی سوابق تحصیلی دانش‌ آموزان تأثیر گذار است بر اساس بررسی های کارشناسی که در دبیرخانه انجام شده بود را پیشنهاد کردیم .

به گفته خدایی ، عناوین دروس و تعداد دروس باید در شورای عالی آموزش پرورش تصویب شود و پس از تصویب اطلاع‌ رسانی می‌ شود که این مصوبه در راستای اجرای قانون سنجش و پذیرش است .

ابراهیم خدایی اظهار کرد : این امتحانات نهایی برای خرداد 98 برگزار می‌ شود و برای پایه دوازدهم عناوین دروس اعلام می‌ شود ، همچنین ضرایب دروس کنکور برای دروس متناظر امتحانی همان ضرایب خواهد بود و تغییری ندارد .

تحلیل و پیامدهای تاثیر معدل نهایی بر کنکور

تفاوت کنکور 98 با کنکور 97 در قطعی بودن تاثیر معدل امتحانات نهایی است که در کنکور 97 به صورت تاثیر مثبت بود یعنی در صورتی که تاثیر دادن معدل به نفع دانش آموز بود این تاثیر به وقوع می پیوست. اما در خصوص دانش آموزان نظام جدید یعنی سال دوازدهمی ها با تاثیر قطعی معدلشان در کنکور، کار برایشان دشوار شده است.

این تصمیم سازمان سنجش در واقع به ضرر دوازدهمی ها خواهد بود زیرا در صورتی که کوچک ترین نمره ای در امتحانات نهایی از دست دهند با توجه به تاثیر قطعی معدل در کنکور از فارغ التحصیلان نظام قدیم عقب خواهند افتاد. به همین علت بسیاری به این مسئله معترض هستند و خواستار اخذ تصمیمی متفاوت و منصفانه از سمت سازمان سنجش می باشند.

روش بدست آوردن تراز

اگر ملاک رتبه بندی دانش آموزان در کنکور درصدهای آن ها باشد این روش رتبه بندی روشی منصفانه نخواهد بود زیرا دو شخص ممکن است برای اخذ درصدی مشابه در کنکور، به سوالات متفاوتی جواب دهند بنابرین ملاک طبقه بندی داوطلبان کنکور بر اساس نمره ای خواهد بود که در محاسبه آن سختی یا آسانی سوالات موثر است. ملاک سختی یا آسانی سوالات نیز بر مبنای تعداد داوطلبان با پاسخ صحیح، نزده و غلط می باشد بدین ترتیب که سوالی که کمتر پاسخ داده شود تراز بالا و سوالی که افراد بیشتری به آن جواب صحیح دهند تراز کمتر خواهد داشت بنابرین سوالات دشوار، تراز بالا و سوالات آسان تراز پایین خواهند گرفت. تراز هر شخص در هر درس نیز میانگین ترازهای سوالات او خواهد بود. و تراز کل او میانگین وزن داری است که ضرایب دروس نیز در آن تاثیر داده می شوند.

نحوه تاثیر معدل بر کنکور

 درسی که در امتحانات نهایی سخت تر از بقیه بوده، نمره تراز بالاتری دارد و اگر داوطلب نمره خوبی در آن بدست بیاورد می تواند امیدوار در تاثیر بالای آن در رتبه کنکورش باشد.

برای محاسبه نمره کل داوطلب برای یک درس در کنکور از جمع تراز نمره امتحان نهایی (30%) و نمره کنکور (70%) استفاده می شود. خوب چون نمره تراز کنکور برای هر درس از 15000 محاسبه می شود و تراز امتحان نهایی 30% و تراز نمره کنکور 70% این تراز را شامل می شود، می توان گفت که نمره تراز نهایی از 4500 (30% از 15000) و نمره تراز کنکور از 10500 (70% از 15000) حساب می شود. سپس این دو را با هم جمع کرده و تراز آن درس بدست می آید:

تراز نمره نهایی + تراز نمره کنکور = تراز کل برای آن درس

سپس برای محاسبه رتبه داوطلب در کنکور، نمره تراز هر درس را در ضریب آن درس در کنکور ضرب کرده و تراز کلیه دروس با هم جمع می شوند و تراز نهایی بدست می آید و رتبه فرد مشخص می شود. مشخص است هرچه تراز شما بالاتر باشد، رتبه شما هم بهتر خواهد شد.

 

روش موفقیت در امتحانات نهایی

با توجه به توام بودن کنکور و امتحان نهایی در سال دوازدهم کنکوری های 98 کار دشواری خواهند داشت و مدیریت امتحان نهایی و کنکور در یک سال به فاصله چند ماه از هم با توجه به تفاوت فاحش آنها در سبک سوالات کاری دشوار است. بنابرین دانش آموز می بایست هم از لحاظ تشریحی و هم تستی آماده باشد. برای اینکه دانش آموز بتواند در کنکور و امتحانات تشریحی نتیجه مناسب بگیرد می بایست علاوه بر حل سوالات تشریحی و تمرین سبک پاسخ دهی تشریحی، سوالات تستی و کنکور نیز را تمرین کند. برای آن که بتوانید بر هر دوی این موارد تسلط یابید بهتر است اولویت اول خود را بر تسلط بر کتاب درسی قرار دهید دلیل آن هم واضح است زیرا سوالات تمام امتحانات و کنکور در مبنای کتاب درسی خواهند بود هم سوالات تستی هم تشریحی همیشه خواستگاهشان از کتاب درسی است که دست خوش تغییراتی شده است. شاید بتوان فشار بالای سال دوازدهم را با استفاده از کلاس خصوصی کنکور کم کرد همچنین جهت مدیریت شرایط فعلی می توانید از همراهی مشاوران نیم خط و استفاده از پکیج مشاوره تحصیلی و تدریس خصوصی بهره گیرید.