تاثیر معدل نهایی بر کنکور 99

تاثیر معدل نهایی بر کنکور 99


admin در مرداد 4, 1402

تاثیر معدل نهایی در کنکور 99

تاثیر معدل در کنکور 99 یک موضوع خیلی مهم برای داوطلبان کنکور سراسری 99 است. اینکه آیا تاثیر معدل در کنکور 99 مثبت است؟ و تاثیر معدل به صورت قطعی در رتبه کنکور محاسبه میشود یا خیر؟ ذهن خیلی از دانش آموزانی که در حال آمادگی برای کنکور 99 هستند را مشغول کرده است.

در کنکور سال 99 تاثیر معدل چگونه است؟

تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور، از سوی مجلس و به علت برقراری عدالت آموزشی، به تصویب رسیده است. به این معنی که تا زمانی که کنکور برگزار میشود، سوابق تحصیلی نیز اعمال میشود و پس از حذف کنکور، به طور مستقیم میتواند عامل پذیرش دانشجو در دانشگاه ها باشد. البته مسئله حذف کنکور، رویایی بیش نیست و قرار نیست حذف شود. بر اساس اینکه سال هاست اخبار حذف کنکور به گوش میرسد ولی این اتفاق رخ نداده است، باید بگوییم کنکور جذف نشدنی است ولی تاثیر رتبه کنکور در قبولی دانشگاه ها سال به سال کمتر میشود. در کنکور سال 99 تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبین نظام قدیم، عبارت است از معدل سال سوم متوسطه که امتحانات نهایی برگزار شده است. و تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبین نظام جدید، معدل امتحانات نهایی سال دوازدهم است.

تاثیر قعطی یا مثبت معدل چگونه میتواند عدالت اموزشی را برقرار کند؟

آزمون کنکور همیشه از طرف داوطلبین شرکت در دانشگاه، یک نوع بی عدالتی بوده و هست. از سهمیه های تمام نشدنی گرفته تا مشکلات روز کنکور و استرس و عدم پاسخگویی صحیح سوالات حتی توسط دانش آموزانی که شاگرد اول مدرسه بوده اند. تمامی این عوامل و عوامل دخیل در پذیرش نهایی داوطلبین کنکور یا به عبارتی (حق خوری)، باعث شده اند دانش آموزان از کنکور یک قول بزرگ و مانع رسیدن به دانشگاه عالی را بسازند.
تاثیر مثبت یا قطعی معدل در کنکور 99 به نحوی میخواهد عدالت را وارد کنکور کند. به این صورت که دانش آموز شاگرد اولی که معدل 20 در امتحانات نهایی مدرسه کسب کرده است، با دانش آموزی که معدل 12 کسب کرده است، از نظر پذیرش در دانشگاه تفاوت زیادی دارد. به عنوان مثال، یک داوطلب با رتبه کنکور 12000 و معدل 20، رتبه او به زیر 10000 کاهش یافته ولی داوطلبی که معدل او 12 است، تاثیر معدل در رتبه او عملا لحاظ نخواهد شد و حتی در صورتی که رتبه او 11000 شده باشد، شانس قبولی کمتری نسبت به داوطلب با معدل بیست دارد.

تاثیر مثبت و قطعی معدل در کنکور 99 به چه معنی است؟

تاثیر مثبت معدل؛ یعنی معدل شما در صورتی در محاسبه رتبه کنکور شما لحاظ میشود که بتواند رتبه تان را کاهش داده و بهبود بخشد.
تاثیر قطعی معدل؛ یعنی معدل شما چه تاثیر خوب داشته باشد چه تاثیر بد، در هر صورت لحاظ میشود.
تاثیر قطعی معدل حتی اگر بیان شود، لحاظ نخواهد شد. زیرا عدالت آموزشی را نقض خواهد کرد. به عنوان مثال: تعداد دانش آموزانی که معدل 20 دارند بسیار بالاست و اگر بخواهیم تاثیر قطعی معدل های 20 را در کنکور لحاظ کنیم، حق دانش آموزانی که حتی معدل 19 هم دارند ضایع خواهد شد. به همین ترتیب، از زمانی که قانون تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور تصویب شده تا امروز، تاثیر مثبت بوده نه قطعی.

تاثیر معدل نهایی در کنکور 99 چند درصد است؟

تاثیر معدل نهایی در کنکور 99، به میزان 30 درصد اعمال میشود.
سی درصد تاثیر قطعی یا تاثیر مثبت، که با توجه به توضیحات قبل، سی درصد تاثیر مثبت اعمال خواهد شد.
به این ترتیب، بی عدالتی کمتری نسبت به دانش آموزان مناطق محروم، یا دانش آموزان ضعیف در تست زنی و کنکور، اعمال میشود.
سوابق تحصیلی اگر به تنهایی بخواهد در ورود به دانشگاه تاثیر داشته باشد، یعنی همان انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی، به صورت صد درصد است. زیرا 85 درصد از رشته های تمامی دانشگاه ها، بر اساس سوابق تحصیلی قابل پذیرش است.
یک نکته: انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی به دانش آموزان گروه علوم انسانی بسایر توصیه میشود. زیرا تقریبا شامل حال تمامی رشته های علوم انسانی میشود.
یک نکته: در صورتی که انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی انجام میدهید، حتما در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید. نگرانی بابت امتحانات ترمیم معدل وجود ندارد، زیرا زمانی که نمره دروس امتحان داده شده، بتواند معدل شما را بهبود بخشد، تاثیر داده میشود. در غیر این صورت، همان معدل سابق شما تاثیر گذار است.

تاثیر معدل نهایی در کنکور 99 برای چه داوطلبانی اعمال میشود؟

تاثیر معدل نهایی در کنکور99 برای داوطلبانی که دیپلم خود را پس از سال 84 کسب کرده اند و داوطلبان نظام جدید حتما اعمال خواهد شد.
داوطلبینی که دیپلم خود را قبل از سال 84 کسب کرده اند، به هیج وجه شامل حال تاثیر سوابق تحصیلی نمیشوند.
یک نکته: داوطلبینی که دیپلم غیر مرتبط دارند، به عنوان مثال: با دیپلم تجربی، کنکور ریاضی داده اند، معدل دروس مشترک دو رشته محاسبه و تاثیر داده خواهد شد.