هفت عادت دانش آموزان موفق

هفت عادت دانش آموز موفق


admin در مرداد 4, 1402

دانش آموزان نمونه چطور می آموزند؟

خیلی از دانش اموزان زمانیکه میبینند در کلاس همکلاسی هایشان به خوبی مطلبی را درک کرده و به سوالات معلم پاسخ میدهند انگیزه خود را از دست میدهند. خیلی از دانش اموزان دلیل عدم توانایی خود در پاسخ به سوالات معلمشان را به هوش و مسائل زنتیکی نسبت میدهند. اما باید بدانید که این باور اشتباه است و بسیاری از دانش اموزان نمونه از استراتژی های مطالعه بهتری نسبت به بقیه استفاده میکنند.

در این مقاله سعی کرده ایم به تعدادی از بهترین استراتژی های مطلوب در مطالعه که دانش اموزان موفق اجرا میکنند، اشاره کنیم:

1- یک برنامه درسی برای خود دارند

دانش اموزان موفق همواره از یک برنامه منجسم برای مطالعه خود استفاده میکنند. خیلی از انها شاید این برنامه را به صورت مکتوب ننویسند اما در ذهن خود به گونه درس ها را سازماندهی میکنند که هر لحظه میدانند نوبت مطالعه کدام درس است. برنامه ریزی برای مطالعه درس ها مانند ساختن یک پازل است. تکه های پازل همان درس ها و کارهایی است که شما تک تک برای کامل شدن این پازل انجام میدهید. با برنامه ریزی درسی میتوانید تمرکز خود را بر روی درس ها بیشتر کرده و با کاهش استرس انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدا کنید.

2- برای استراحت خود برنامه دارند

بسیاری از دانش آموزان فکر میکنند با ساعت ها مطالعه بدون وقفه قطعا میتوانند در آن درس موفق شوند و به تسلط کامل برسند. با شروع فرایند مطالعه بعد از مدت زمانی مشخص میزان بازدهی شما رو به کاهش میرود. بنابراین با تنظیم و اختصاص زمان هایی به استراحت، به ذهن خود فرصت بازبینی و طبقه بندی بهتر اطلاعات را بدهید. یکی از بهترین راه های استراحت ذهن انجام حداقل 20 دقیقه پیاده روی است.

3- یادداشت برداری میکنند

بسیاری از دانش آموزان موفق باور دارند زمان یادداشت برداری نکات درسی علاوه بر آنکه مطالب را عمیق تر می آموزد میتوانند با مطالعه مجدد این مطالب سرعت خود را در بازیابی مطالبی که قبلا فرا گرفته اند افزایش دهند.

4- به اندازه کافی میخوابند

خستگی دشمن یادگیری است. بنابریان اهمیت خواب در افزایش قدرت حافظه را فراموش نکنید. زمانیکه شما به طور صحیح استراحت میکنید مغز شما مطالبی را که اموخته اید از طریق سرهم سازی اطلاعات و پیوسته سازی ان تقویت میکند.

5- سوالات خود را میپرسند

دانش آموزان موفق از طریق طرح سوال از معلم یا دبیر خصوصی خود در مباحث مشارکت میکنند و از این طریق در فرایند یادگیری درگیر میشوند.
6- از اشتباهات خود می آموزند
نگاه به اشتباهات درسی و تکنیک های تست زنی میتواند مطالب جدیدی را به شما بیاموزد. دانش آموزان موفق همواره اشتباهات گذشته خود را در امتحان و آزمون های مختلفی که در مدرسه برگزار میشود بررسی و تجزیه و تجلیل میکنند. این کار به آنها کمک میکند که دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

7- خود را در شرایط واقعی می آزمایند

دانش آموز موفق سعی میکند خود را در شرایط شبیه سازی شده آزمون قرار دهد و از این طریق خود را محک بزند. این روش میتواند راه کار مناسبی برای دانش اموزان کنکوری باشد. از آنجاییکه شرایط آزمون کنکور متفاوت از شریط آزمون های مدرسه است ایجاد شرایط شبیه سازی کنکور میتواند آمادگی بسیار بالایی را برای دانش اموز ایجاد کند.