چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟

چطور تمرکز خود را افزایش دهیم؟


admin در مرداد 4, 1402

انسانها تقریبا به 50،000 تا 70،000 موضوع در طول روز فکر می کنند. 95٪این افکار از روزهای گذشته تکرار می شوند و 80٪ افکار عادی منفی هستند.
به منظور دستیابی به موفقیت، ما باید یاد بگیریم چگونه این افکار را بر آنچه که میخواهیم متمرکز کنیم. ما باید به طور مداوم بر آنچه که می خواهیم تمرکز کنیم و این را درک کنیم که افکار ما تأثیر مستقیم بر احساسات ما دارند بنابراین تقویت قدرت تمرکز یک گزینه نیست یک ضرورت است.
آنچه که ما تمرکز می کنیم و احساس می کنیم در زندگی ما جذب می شود. سرنوشت ما به طور مداوم توسط افکار ما شکل می گیرد.
ما در اینجا میخواهیم به شما بگوییم برای رسیدن به هدف خود ،انرژی خود را مدیریت کنید نه وقت خود را. اگر یک کار نیاز به توجه کامل شما داشته باشد، آن را برای زمانی که انرژی مورد نیاز برای تمرکز دارید، برنامه ریزی کنید.
اولویت را برای هر روز کاری خوداختصاص دهید. اگر چه قصد دارید در طول روز کارهای دیگری را انجام دهید، کاری که اولویت شما است ، باید انجام شود. قدرت انتخاب یک اولویت، این است که به طور طبیعی رفتار شما را با اجبار به سازماندهی زندگی خود در اطراف این مسئولیت هدایت می کند.
تمرکز چیست؟
تمرکز یک عضله است که شما میتوانید آن را بسازید در واقع عضلات شما نیاز به تقویت دارند. آن ها به چالش هایی احتیاج دارند که محدودیت های خود را گسترش دهند و با انجام این کار باعث رشد فیبر های تمرکز شوند.
تمرکز توانایی جمع آوری اطلاعات و هدایت توجه است . بر خلاف تصور شما ، تمرکز و توجه از هم متفاوت اند؛ توجه یک فرایند شناختی معطوف ساختن ذهن بر روی یک چیز و نادیده انگاشتن سایر چیز ها است ولی تمرکز حفظ کانون توجه بر روی یک تکلیف خاص ، پس از منحرف شدن توجه بر اثر عوامل پرت کننده ی حواس است.
تحقیقات ثابت کرده اند که در دنیای مدرن امروز به دلیل افزایش استفاده از وسایل دیجیتالی و اتصال به دیجیتال سطح تمرکز کاهش فراوانی داشته و این امر هر روز شدیدتر میشود . البته شرایط محیطی و ذهن پر از مشغله نیزسبب کاهش بهره وری میشود.
فواید تمرکز چیست؟
اگر شما بتوانید تمرکز خود را برای مدت زمانی طولانی حفظ کنید بهتر از کسانی که نمیتوانند این کار را انجام دهند ، در انواع چالش های شناختی نقش موثری دارید. یکی از دغدغه هایی که همیشه دانش آموزان دارند، حواس پرتی و عدم تمرکز روی مطلبی است که مطالعه میکنند ،که همین امر سبب کاهش یادگیری و هدر رفتن زمان زیاد با حداقل بازدهی است. تمرکز اصلی این است که به کنترل کامل حواس شما برسد و منجر به افزایش بهره وری شما بشود . در حقیقت افزایش بهره وری رابطه مستقیم با افزایش تمرکز دارد.
اگر به دنبال موفقیت در زمینه های تحصیلی ، ورزشی و کسب مهارت ها هستید راه های افزایش تمرکز را دنبال کنید.

راه های افزایش تمرکز در مطالعه چیست؟
همه مواردی که باید در نظر بگیرید عبارت اند از : زمان ، مکان ، افراد دیگر، وظایف ،شرایط جسمی و روحی
بدن خود را آماده کنید؛
قبل از مطالعه، مغز خود را آرام کنید. یک یا دو دقیقه طول می کشد تا در موقعیتی راحت نشسته و عمیقا نفس بکشید. بر روی یک صندلی نشسته و قبل از اینکه به مطالعه کردن بپردازید، بدن خود را آرام کنید. شما این راه واقعا به شما کمک می کند تمرکز کنید.
ارتباط خود را با فضای مجازی قطع کنید؛
قبل از مطالعه و یا هنگام انجام آن تلفن همراه خود را کنار بگذارید ، حتی اگر جدا شدنتان از آن آسان نباشد به هرحال باید سعی کنید ارتباط خود را برای حداقل یک ساعت با فضای مجازی قطع کنید.
درجه حرارت را بررسی کنید؛
حتما شما بدن خود را میشناسید و به این نکته توجه دارید که دمای بدنتان په تاثیری بر تمرکز شما دارد. پس قبل از مطالعه سعی کنید درجه حرارت را به حالت دلخواه خود تغییر دهید.
موسیقی دلخواهتان را پس زمینه مطالعه قرار دهید؛
گوش دادن به موسیقی سبب درگیری قسمت های مختلف مغز شما و بهبود عملکرد مغز میشود که افزایش تمرکز را نیز به همراه دارد ، البته اگر به موسیقی ای که گوش میدهید علاقه داشته باشید.
بین زمان مطالعه خود وقفه ایجاد کنید؛
ذهن خود را خسته نکنید و از یک ماراتن ذهنی جلوگیری کنید. توصیه ما به شما این است که پس از هر نیم ساعت مطالعه، وقفه ای ایجاد کنید و در حین استراحت ،سرگرم علایق دیگر خود شوید.
اهداف خود را به اهداف کوچکتر، قابل دستیابی و سریعتر تبدیل کنید؛
زمانی که اهداف شما بزرگ باشد و دسترسی به آن ها زمان زیادی لازم داشته باشد می تواند شما را گمراه و ناراحت کند و باعث شود تمرکز خود را از دست بدهید . اهداف خود را کوچکتر کنید، بنابراین پیشرفت هایی که در طول روز یا یک هفته به دست می آورید به عنوان یک نردبان رسیدن به موفقیت هستند.
هر زمان که راحت هستید مطالعه کنید؛
بعضی افراد در روز مطالعه می کنند، بعضی اوقات در شب. شاید محیط که در آن قرار دارید تعیین کند که میتوانید روز مطالعه کنید یا شب. به هرحال زمان مناسب بدن خود را بشناسید و در بهترین زمانی که تمرکز دارید مطالعه کنید.
قهوه بنوشید ؛
نوشیدن قهوه فقط راهی برای بیدار ماندن نیست ، بلکه سبب تمرکز بر روی موضوع مورد مطالعه نیز میشود.
عوامل انحرافی را بشناسید ؛
در پایان روز، ببینید چه چیزهایی شما را منحرف می کنند. مطمئنا عوامل زیادی ومود دارند که می توانند بر تغییرات شما تاثیر بگذارند. اما هرچه بیشتر این فعالیت ها را بشناسید و سعی در کاهش آن ها داشته باشید میتوانید حواس پرتی خود را کاهش دهید.
البته توجه داشته باشید که تلاش بیش از حد برای آرامش و تمرکز نتیجه خوبی ندارد زیرا اولا باعث صرف زمان زیادی برای کسب آرامش و تمرکز میشود و دوما تمرکز بیش از حد باعث کاهش سطح عملکرد ذهن میشود، زیرا بر اساس یافته های دانشمندان؛ سرگردان شدن ذهن به عملکرد بهتر مغز کمک میکند.