کهکشان راه شیری

کهکشان راه شیری


admin در مرداد 4, 1402

فضای ناشناخته و شگفت انگیزی که در نقطه ی کوچکی از آن زندگی میکنیم، از کهکشان ها و ستارگان و سیارات و دیگر اجرام آسمانی تشکیل شده است، که عجایب و شگفتی آن ها از دیگر پدیده ها بیشتر است. ما در سیاره ای به نام زمین زندگی می کنیم که بخشی از منظومه شمسی است. منظومه ی شمسی بخش کوچکی از کهکشان راه شیری است، که سیاراتی شگفت انگیز درون خود جای داده است. کهکشان مجموعه ای متشکل از گاز، گرد و غبار و میلیاردها ستاره و سیستم های خورشیدی است، اجزای یک کهکشان با گرانش به هم متصل اند.
کهکشان های زیادی وجود دارد که ما حتی نمیتوانیم همه آنها را شمارش کنیم. بعضی از دانشمندان بر این باورند که در جهان ممکن است به اندازه صد میلیارد کهکشان وجود داشته باشد.اولین پیش بینی ها از تعداد کهکشان ها در جهان محدود بود. اخترشناسان برای قرن ها فکر کردند ممکن است تنها یک کهکشان وجود داشته باشد. این تا زمانی است که تلسکوپ فضایی هابل در سال 1995 از طرف ناسا توانست اطلاعات دقیق تری را ثبت کند، که به واسطه ی آن ، دانشمندان دریافتند میلیاردها کهکشان پر زرق و برق در فضای بیکران آسمان وجود دارد. با پیشرفت علم و فناوری ، امروزه دانشمندان میگویند نمیدانند چه تعداد کهکشان وجود دارد فقط میتوان گفت بسیار زیاد تر از حد تصور هستند.

 

کهکشان راه شیری

در آسمان تاریک شب با دقت نگاه کنید، مجموعه ی بی نظیری از ستارگان و گرد و غبار پیوسته ی کهکشان راه شیری را میتوانید با چشم غیر مسلح مشاهده کنید.
کهکشان راه شیری، سیستم مارپیچی بزرگی متشکل از چند صد میلیارد ستاره است،  که یکی از آنها خورشید است.  لایه ضخیم گرد و غباری که بین ستارهای کهکشان راه شیری است باعث میشود که کار مشاهده ستاره ها اندکی مشکل شود و برای این کار از تلسکوپ های نوری استفاده میکنند که غبار را محو می کند و ستاره شناسان می توانند ساختار بزرگ کهکشان را تنها با کمک تلسکوپ های رادیویی و مادون قرمز تشخیص دهند.
اجزای تشکیل دهنده ی کهکشان راه شیری
خوشه های ستاره ای، گرد و غبار، سیاره ها و کهکشان های کوتوله هستند. هاله ای نامرئی از جنس گاز که کهکشان را در بر گرفته، کهکشان های کوتوله ای که توسط کهکشان راه شیری خورده شدند، سیاه چاله ای که در مرکز آن و وجود دارد و ستاره هایی بسیار بزرگتر و پرنور تر از خورشید، از ویژگی های بی نظیر کهکشان راه شیری هستند. کهکشان راه شیری با خوردن دیگر کهکشان ها به وجود آمده است. در واقع از ابتدا به این صورت هاله ی مارپیچی زیبا نبوده و به تدریج به وجود آمده است. این روند خوردن کهکشان ها و ستاره های آن ها هنوز هم ادامه دارد و کهکشان راه شیری بزرگتر خواهد شد. با این حال، کهکشان راه شیری نقطه ای کوچک در آسمان بی کران است که همواره در حال حرکت میباشد، زمین و دیگر سیارات در اطراف خورشید ، خورشید در اطراف کهکشان راه شیری، و کهکشان راه شیری در آسمان در حرکت هستند.