از تاثیر قطعی معدل تا تاثیر مثبت آن در کنکور 98



admin در مرداد 4, 1402

براساس آخرین تصمیم‌گیری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور نمایندگان سازمان سنجش و وزارت علوم مقرر شد تا سهم معدل در کنکور ۹۸ به صورت مثبت اعمال شود.
حمایت میرزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تاثیر قطعی معدل در کنکور 98 گفت در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نمایندگان سازمان سنجش و وزارت علوم حضور داشتند که به بررسی این مسئله پرداخته شد و مقرر شد تا توصیه این کمیسیون مبنی بر تاثیر مثبت معدل برای کنکور 98 لحاظ شود. و شورای سنجش و پذیرش دانشجو دو هفته فرصت دارد تا این مسئله را بررسی کرده و نظر خود را درباره وضعیت تاثیر معدل در کنکور 98 اعلام کند.

تاثیر قطعی به مثبت

همانگونه که در مقاله اخیر در مورد تاثیر معدل بر کنکور 98 صحبت شد و می دانیم که تصمیم اولیه سازمان سنجش مبنی بر تاثیر قطعی 30 درصدی معدل امتحانات نهایی بر کنکور 98 بود که این تصمیم به جهت اعتراض داوطلبان نظام جدید و نیز عدم انطباق با عدالت آموزشی و تحصیلی مجددا به روند سال های اخیر یعنی تاثیر مثبت معدل بر کنکور بازگشت. در این مقاله سعی کرده ایم هر دو تصمیم را بررسی کنیم.

بله اگر شما دانش آموز نظام جدید هستید می توانید نفسی راحت بکشید و خیالتان راحت باشد که اگر در امتحانات نهایی خوب نبودید در کنکور از رقبایتان عقب نخواهید ماند. حالا دیگر دانش آموزان نظام جدید می توانند تمرکز اصلی خود را بر کنکور بگذارند و امیدوار باشند که در امتحانات نهایی هم خوب خواهند بود این وضعیت بهتر از حالتی است که شما باید هم معدل خوب برای امتحان نهایی بدست بیاورید و هم درصد بالا برای درس هایتان در کنکور. اما باز هم فراموش نکنید تاثیر مثبت می تواند به شما کمک نیز بکند. به شرطی که توانایی کسب نمره در امتحانات تشریحی را داشته باشید.

چرا تاثیر قطعی؟

آنچه که به عنوان کنکور سراسری می شناسیم در اصل آزمونی غیراستاندارد و ترفندی است زیرا گاهی به جای فهم مسئله ای کافی است که ترفند حل سوالات مورد علاقه طراح سوالات را یاد بگیریم تا بتوانیم سوال را حل کنیم و همچنین ثمره سال ها زحمت داوطلبان نباید در چند ساعت مقرر شود و می بایست امکان جبران و یا آزموده شدن بهتری وجود داشته باشد. بنابرین به همین سبب تلاش بر این است که شیوه قبولی در دانشگاه از کنکور سراسری به امتحانات نهایی تبدیل شود اما این مسئله نیز به همین راحتی نیست زیرا در امتحانات نهایی ممکن است 10 هزار نفر معدل برابر داشته باشند بنابرین طبقه بندی این داوطلبان و اولویت بندی آن ها کار دشواری خواهد بود بنابرین به اینجا رسیده ایم که سازمان سنجش قصد دارد روند تاثیر معدل امتحان نهایی بر کنکور را بررسی می کند و سعی در افزایش تاثیر معدل امتحان نهایی در کنکور و تدریجا حذف کنکور را دارد اینکه آیا واقعا کنکور حذف خواهد شد یا نه مسئله پر بحث بوده است و خواهد بود اما تاثیر قطعی 30 درصدی در کنکور 98 در راستای حذف کنکور و استفاده از امتحان نهایی برای سنجش داوطلبان می باشد. اما تاثیر قطعی روی کنکور 98 در واقع به ضرر دانش آموزان نظام جدید تمام می شود و بیشتر به نفع دانش آموزان نظام قدیم است. بنابرین سازمان سنجش آموزش کشور مجبور به بازگرداندن تاثیر قطعی به تاثیر مثبت شد تا جواب معترضان را بدهد.

کنکور 98 به دلیل تغییر در نظام آموزشی کشور شامل دو نوع کنکور نظام قدیم برای پشت کنکوری ها و نظام جدید برای دانش آموزان دوازدهم می باشد که این روند برای سال بعد یعنی کنکور 99 نیز پا برجا خواهد بود اما ممکن است پس از کنکور 99 شاهد تاثیر قطعی معدل بر کنکور باشیم زیرا داوطلبان کنکور همگی کنکور نظام جدید خواهند داشت.

در خصوص امتحان نهایی نیز لازم به ذکر است که تعداد بالایی از دانش آموزان در سرتاسر کشور معدل کامل یعنی معدل 20 در این امتحانات بدست می آورند بنابراین خودتان ببینید چقدر احتمال بدست آوردن نمره 20 را دارید و در صورتی که رقابت برای بدست آوردن صندلی دانشگاه بر مبنای آزمون تشریحی باشد آیا می توانید با این افراد رقابت کنید؟ و اصلا اینکه در امتحان تشریحی قوی تر هستید یا در آزمون تستی؟ برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر از طریق پکیج مشاوره تحصیلی با مشاوران نیم خط در ارتباط باشید.