تکلیف منابع داوطلبان نظام قدیم در کنکور های 98 و 99 چیست؟



admin در مرداد 4, 1402

با تغییر مجدد نظام آموزشی در کشور یکی از داغ ترین بحث ها پیرامون منابع آزمون کنکور است که مسلما منابع کنکور برای داوطلبان نظام جدید مشخص خواهد بود اما برای داوطلبان نظام قدیم همیشه این سوال پیش خواهد آمد که منابع آزمون کنکور در سال های آتی به چه شکل خواهد بود. که در خصوص این مسئله در این مقاله بحث خواهد شد.

حرکت به سمت حذف کنکور

با توجه به کش و قوس های بسیار پیرامون حذف کنکور یا کاهش تاثیر آن بر روند تحصیلی دانش آموزان جدید، تلاش بر جایگزینی تاثیر سوابق تحصیلی در به جای ماراتون کنکور است. این مسئله با توجه به فشارهای روحی و اقتصادی بسیار بر خانواده ها می تواند باعث کاهش این فشارها گردد اما به هر حال رقابت برای کسب رشته و دانشگاه بهتر همچنان ادامه دارد و در واقع هنوز قرار نیست 100 درصد داوطلبان با تاثیر سوابق تحصیلی شان وارد دانشگاه شوند بلکه تلاش برای ورود 85 تا 90 درصد داوطلبان به دانشگاه ها از طریق سوابق تحصیلی و نمرات کسب شده در امتحانات نهایی هست. و این مسئله موجب خواهد شد تا هر دانشگاه برای خود به صورت جدا درخواست های پذیرش دانشجو دریافت کند و با بررسی سوابق تحصیلی هر داوطلب و همچنین لحاظ کردن میزان درخواست آن رشته و دانشگاه در صورت نیاز آزمون ورودی مخصوص به خود برگزار خواهد نمود تا دانشجویان مورد نظرش را دریافت کند. و همچنین واضح است که تلاش برای کسب رشته و دانشگاه برتر همچنان ادامه خواهد داشت. و بسیاری از دانش آموزان خود را برای ورود به این رشته و دانشگاه ها محک خواهند زد. در این میان داوطلبان نظام قدیم نیز با تاثیر سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه روبرو هستند که جزئیات دقیق آن از طریق سایت سازمان سنجش بروزرسانی میگردد.

میزان تغییرات کتاب های درسی

با نگاهی به کتاب های درسی نظام جدید میتوان متوجه شد که تغییرات زیادی رخ نداده است. و شاید بتوان گفت که 90 درصد مطالب نظام قدیم در نظام جدید بی تغییر مانده است. چون به هر حال نمیتوان که مبانی علوم را تغییر یا انکار کرد بنابرین تصور نکنید که اگر قرار است کتاب های نظام جدید را بخوانید با موضوعات عجیب و غریب روبرو خواهید شد بلکه مطالب غالبا مطالب قبلی است اما در کل تغییراتی در فهرست موضوعات می بینیم در برخی موارد موضوع و مطلبی جدید افزوده شده و گاها مطلبی از کتاب های قدیمی حذف شده است. اما در کل نباید نگران این موضوع بود. فقط قرار است بیشتر موضوعات قبل را با ادبیات و بیانی جدید بخوانید و گاها موضوعات جدیدی هم یاد بگیرید. برای اطلاع از دروس امتحان نهایی دوازدهم در سال 98 به مقاله اختصاصی آن مراجعه کنید.

منابع کنکور 98

در کنکور 98 یعنی اولین سال تغییر کتاب های درسی و برقراری نظام جدید برای کنکوری های جدید یعنی سال دوازدهمی ها، مسئله مهم منابع مطالعاتی کنکوری ها است که برای داوطلبان نظام جدید مشخص است اما در این بین داوطلبان نظام قدیم میخواهند بدانند که کتاب های خودشان را بخوانند یا کتاب های قدیمی را؟

در خصوص این مسئله باید گفت که در کنکور 98 قرار بر این است که برای دو دسته داوطلبان نظام قدیم و جدیددو دسته سوال متفاوت طراحی خواهد شد تا هر کدام از طریق کتاب های درسی خودشان برای کنکور آماده شوند. در کنکور 98 از میان سوال های طراحی شده سوالاتی که مربوط به هر دو نظام هست و جز موضوعات کتاب های درسی هر دو دسته می باشد. مشابه خواهد بود بنابراین می توان گفت که 90 درصد سوالات کنکور 98 برای داوطلبان نظام قدیم و جدید مشابه خواهد بود. اما باقی سوالات برای هر کدام متفاوت خواهد بود. و همچنین قرار نیست که داوطلبان نظام قدیم سهمیه ای خاص برای هر رشته و دانشگاه داشته باشند بلکه این داوطلبان از طریق تراز کل خودشان با داوطلبان نظام جدید رقابت خواهند کرد تا تکلیف قبولی ها مشخص شود. همچنین برای اطلاع از منابع کنکور 98 به مقاله اختصاصی آن مراجعه کنید

منابع کنکور 99

روال کار پس از تغییر نظام آموزشی معمولا به این منوال بود که تا چند سال داوطلبان نظام قدیم بتوانند از کتاب های درسی خودشان استفاده کنند و کنکور جداگانه برایشان طراحی شود اما این مسئله برای کنکور 99 پا برجا نماند و در کنکور 99 قرار بر این است که تمامی داوطلبان نظام قدیم و جدید بر مبنای کتاب های درسی جدید یعنی کتاب های درسی نظام جدید کنکور دهند و منابع همه داوطلبان کتاب ها و موضوعات جدید درسی خواهد بود البته این مسئله جای نگرانی ندارد چرا که کتاب های درسی غالبا موضوعات قبلی را شامل می شوند. مسلم است که برای کنکور سال 400 و به بعد نیز کتاب های نظام جدید منابع کنکور خواهند بود.