انتخاب رشته سراسری


انتخاب رشته سراسری از مهم ترین انتخاب های زندگی هر شخصی است. هر تصمیم و انتخابی نیاز به راهنمایی کسانی دارد که تجربه آن ها از شما بیشتر است. مشاوری که به پیچ و خم راه آگاه باشد و بتواند با برنامه ریزی صحیح، راه یک انتخاب درست را به شما نشان دهد. انتخاب رشته کنکور، یکی از حقوقی است که هر دانش آموز پس از کنکور و پس از دریافت کارنامه کنکور خود دارد.

انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری برای رسیدن به هدف و آینده ی تحصیلی که انتظار دارید اهمیت دارد. شاید بتوان گفت مهم ترین بخش کنکور، همین انتخاب رشته است. خیلی از دانش آموزان در نتیجه انتخاب رشته نادرست از رسیدن به هدفشان و تحصیل در دانشگاه سراسری و رشته ای که آرزوی آن را داشته اند بازمانده اند و با وجود رتبه ی خوب مجبور به تحصیل در دانشگاه های آزاد و پیام نور شده اند و یا پشت کنکور مانده اند. الان زمانی است که احتمالا میدانید به چه رشته ای علاقه دارید و چشم انداز تحصیلی و حتی کاری آینده تان را مشخص کرده اید و حتما میدانید که صرفا علاقه شما تعیین کننده نیست و یکسری فاکتورهای دیگر مانند رتبه و ظرفیت های پذیرش و شرایط خصوصی هر دانشگاه در جذب دانشجو دارد. بنابراین تمرکز روی رشته ای که در نظر دارید باید همراه با اطلاعات کافی از نحوه ی قبولی در دانشگاه مورد نظر باشد. در جملات بالا از نیاز وجود یک مشاور در انتخاب رشته کنکور گفتیم. نزدیک به زمان انتخاب رشته، هر ساله تبلیغات زیادی درباره مشاوره انتخاب رشته کنکور 98 با مبالغ نجومی و ادعای قبولی تضمینی میشود. توجه داشته باشید که خیلی از دانش آموزان قربانی این تبلیغات پوچ و  فریبنده و بی نتیجه میشوند. داشتن مشاور از الزامات یک انتخاب رشته اصولی است، درواقع اینکه شما از مشاوران معتبر کمک بخواهید امری بسیار مهم است.

 

انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی

در انتخاب رشته سراسری ریاضی اینکه با چه ترفندی بتوانید در بهترین رشته با بهترین بازار کار قبول شوید اهمیت زیادی دارد. و این مورد که داوطلبین رشته ریاضی علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های مشترک مانند فرهنگیان و تربیت معلم و حسابداری و روانشناسی هستند یا رشته های مهندسی اختصاصی گروه ریاضی را ترجیح میدهند، در روند انتخاب رشته ی آن ها اهمیت زیادی دارد. انتخاب رشته سراسری برای قبولی در دانشگاه های دولتی و آینده ی تحصیلی شما به قدری مهم است که نیاز به یک مشاور انتخاب رشته کنکور به شدت احساس میشود. در گروه ریاضی نیز به دلیل پایین بودن بودن سطح رقابت نسبت به گروه تجربی، شانس قبولی بیشتری در رشته های انتخابی زیر گروه ریاضی و رشته های مشترک دارید البته به شرط انتخاب رشته صحیح. یک انتخاب رشته درست با قبولی صد در صد در کنکور ریاضی دغدغه بسیاری از داوطلبین این رشته است. یک انتخاب رشته عاقلانه که منجر به قبولی در دانشگاه های دولتی میشود به این صورت است که بر طبق تخمین رتبه با درصد قبولی کنکور ریاضی در سال 98 رشته هایی را در اولویت انتخابی خود قرار دهید که مشاور کنکورتان به شما این اطمینان را میدهد که رشته انتخاب شده از بازار کار بهتر و آینده ی بهتری برخوردار است.

انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی

کنکور گروه تجربی یک کنکور سخت با درصد قبولی پایین و رقابت زیاد بین داوطلبین این رشته است. رشته های گروه پزشکی از محبوبیت زیادی بین دانش آموزان برخوردار هستند و به همین دلیل آمار دانش آموزانی که صرفا به جهت علاقه به این گرایش میپیوندند نسبت به دیگر گروه ها بالاتر است. تمرین و تکرار و استخدام معلم خصوصی در قبولی کنکور تجربی اولین اصل برای برداشتن اولین قدم قبولی است. پس از این که رتبه و کارنامه ی کنکورتان بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت، با تخمین رتبه با درصدهای قبولی رشته های مورد نظرتان تا حدودی میتوانید نسبت به ترتیب اولویت هایتان تصمیم بگیرید. ولی دقت داشته باشید که این همه چیز نیست، درواقع نمیتوان صرفا به آمار قبولی های سال های گذشته با رتبه ای که شما کسب کرده اید اکتفا کرد. هرساله ظرفیت های پذیرش و نوع رشته هایی که هر دانشگاه ارائه میدهد متفاوت است بنابراین مشاوری که آگاه به ظرفیت ها و اخبار جدید کنکور 98 باشد بسیار کمک کننده است. نکته ای که داوطلبین گروه تجربی باید در نظر داشته باشند این است که رشته های پزشکی نمیتوانند همه ی اولویت های انتخاب رشته تجربی را در بر بگیرند. با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید، رشته های مشترک مانند مدیریت و روانشناسی و حسابداری که آمار قبولی بالایی در گروه تجربی دارند را در بین اولویت های اول انتخاب رشته تان قرار دهید. درواقع بازار کار عاملی مهم است که شاید رشته های گروه پزشکی را در بر نگیرد.

انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی

کنکور انسانی ازآن کنکورهایی است که از نظر داوطلبین رشته های ریاضی و تجربی آسان و قبولی در آن بسیار ساده تر است ولی از نظر داوطلبین انسانی، رشته ای است در نوع خودش سخت که قبولی در کنکور این گروه نیز ترفند های خاص خودش را میطلبد. ما میگوییم کنکور انسانی سختی های خودش را دارد ولی قبولی در کنکور انسانی و شانسی که برای پذیرفته شدن در دانشگاه دولتی دارید، نسبت به گروه تجربی بیشتر است. رشته هایی مانند روانشناسی و حقوق از رشته هایی هستند که تقریبا تمامی داوطلبین انسانی آن ها را در انتخاب های اول تا دهم خودشان ثبت میکنند. البته تا رتبه زیر دو هزار شانس قبولی در این رشته وجود دارد ولی اگر بر اساس بازار کار انتخاب رشته میکنید، هر چه رتبه ی شما به پنج هزار و بیشتر نزدیک میشود، باید سعی کنید رشته های دانشگاه فرهنگیان و مدیریت را در بین ده انتخاب اولتان ثبت کنید.
[quote]حتما بخوانید: چگونه بهترین انتخاب رشته کنکور انسانی را داشته باشیم؟[/quote]

انتخاب رشته کنکور سراسری هنر

انتخاب رشته کنکور هنر با توجه به ظرفیت کمی که در دانشگاه های مورد پذیرش دارد، همواره مشکل است و قبولی در رشته های گروه هنر نیازمند رتبه های زیر هزار است. قبولی در رشته های هنر دانشگاهی مثل دانشگاه تهران، رتبه های برتر تک رقمی و دو رقمی را میطلبد. البته تعداد شرکت کنندگان در کنکور گروه هنر کم است ولی داوطلبین اندک این گروه، هرگز باعث نمیشوند که ما به داوطلبین این رشته قول قبولی صد در صد بدهیم. اصول مهم در انتخاب رشته کنکور سراسری هنر، رتبه و تراز، ظرفیت های پذیرش، نوع رشته ای که به آن علاقه دارید و سهمیه های دخیل در پذیرش کنکور سراسری هستند.
با توجه به اینکه قبولی در انتخاب رشته کنکور سراسری اهمیتی کمتر از کنکور سراسری ندارد و تعیین کننده سرنوشت شما است، نیاز به یک مشاوره انتخاب رشته مسئله ای است که دغدغه ذهنی داوطلبین کنکور سراسری 98 میباشد. بنابراین توصیه ما به شما این است که طبق بیانیه سازمان سنجش، به تبلیغات مشاوره ای که با اهداف سود جویانه و قول قبولی صد در صد و صرفا کسب درآمد است، اعتنایی نکنید و مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری خود را از موسسه های انتخاب رشته نام آشنا و معتبر درخواست دهید.

نیم خط از یک نقطه تا بی نهایت