انتخاب رشته کنکور انسانی


انتخاب رشته کنکور انسانی، یکی از داغ ترین موضوعاتی است که این روزها داوطلبین رشته انسانی با آن درگیر هستند. و درواقع مهم ترین قسمت کنکور و تعیین کننده ی سرنوشت تعداد زیادی از داوطلبین کنکور، یعنی بچه های انسانی است. این موضوع شاید از دید داوطلبین دیگر رشته ها ساده به نظر آید، ولی برخلاف تصور همگان، کنکور و انتخاب رشته ی گروه انسانی، سختی ها و مشکلات عدیده ای دارد که اگر به آن ها پرداخته نشود، نتایج زیان باری درپی دارد. در این مقاله سعی داریم نکات مهم انتخاب رشته کنکور انسانی را به داوطلبین این رشته گوشزد کنیم.

انتخاب رشته جادویی و قبولی صد درصد در کنکور انسانی98

یکی از سوالاتی که ممکن است برای دانش آموزان پیش آید، این است که، قبولی در کدام یک از شاخه های کنکور(ریاضی، تجربی، انسانی) آسانتر است؟ این مسئله نسبت مستقیمی با کارنامه ی کنکور و ظرفیت های پذیرش دانشگاه ها و تعداد شرکت کنندگان در کنکور دارد، که همگی متغیر هستند. بنابراین به طور قطعی نمیتوان گفت قبولی در کنکور انسانی ساده تر است یا تجربی یا…. ولی انتخاب هایی هستند که حتی با پایین ترین رتبه ی کنکور میتوانند شما را همچنان در اوج نگه دارند؛ تعدادی از داوطلبین هستند که به فکر ادامه تحصیل در رشته های اختصاصی گروه خودشان نیستند و به رشته های مشترک یعنی (مدیریت، حسابداری، روانشناسی، یا رشته های دانشگاه های فرهنگیان و یا تربیت بدنی) علاقه دارند، که با توجه به بازار کار و آینده ای که برای رشته های فوق وجود دارد، توصیه میکنیم از علاقه ی خود دست نکشند. به دلیل آمار پایین شرکت کنندگان در کنکور گروه ریاضی، امکان قبولی در رشته های اختصاصی و رشته های مشترک، بالاتر از سایر گروه ها است البته منظور از رشته های مشترک، رشته هایی است مانند مدیریت و حسابداری، زیرا (درصد های ریاضی) برای قبولی محاسبه میشوند. در گروه تجربی نیز آمار قبولی رشته های مدیریت و روانشناسی بالا است. ولی در گروه انسانی، شانس قبولی داوطلبین در رشته های دانشگاه فرهنگیان و روانشناسی و حتی مدیریت بالاتر از سایر گروه ها است.
بنابراین با توجه به این موارد، نباید شاهد ترک تحصیل و دلسردی داوطلبین رشته ی انسانی از آینده ی تحصیلی و شغلیشان باشیم، چراکه با وجود انتخاب های بیشمار با درصد قبولی تضمین شده وآینده ی شغلی خوب، عدم انتخاب رشته و حتی انصراف از دانشگاه امری مضحک است.

با چه رتبه ای چه رشته ای قبول میشوید؟

تعداد کل شرکت کنندگان در کنکور انسانی 98 حدودا 1 ملیون و 100 هزار نفر است. رشته های پرطرفدار در گروه انسانی، عبارت اند از: حسابداری، حقوق، روانشناسی، مدیریت و علوم تربیتی. قبولی در رشته ی حسابداری با کنکور انسانی تا رتبه ی حداکثر3000 امکان پذیر است. با توجه به بازار کاری که رشته ی حسابداری دارد، داوطلبین کنکور انسانی بعد از رشته ی حقوق و روانشناسی شانس قبولی در رشته ی حسابداری را دارند. بنابراین برای داوطلبینی که با توجه به بازار کار انتخاب رشته میکنند، بهتر است بعد از رشته های حقوق و روانشناسی، حسابداری و مدیریت و در نهایت رشته های دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند. بنابراین با توجه به کارنامه ی کنکور و سوابق تحصیلی میتوانید شانس قبولی تان را در زیر گروه 5 علوم انسانی محک بزنید.

[quote]برای کسب اطلاعات درباره تاثیر معدل در قبولی کنکور، به مقاله: از تاثیر قطعی معدل تا تاثیر مثبت آن در کنکور 98 مراجعه کنید.
[/quote]

جدول زیرگروه ها

با چه ترفندی در بهترین دانشگاه قبول میشوید؟

انتخاب و قبولی در بهترین دانشگاه برای خیلی از داوطلبین، اولین و مهمترین فاکتور است. دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طبابایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد از جمله بهترین دانشگاه های ایران هستند که تقریبا تمامی داوطلبین کنکور، آرزوی تحصیل در این دانشگاه ها را دارند. زیرا مدرکی که دانشگاه های فوق در پایان تحصیلات ارائه میدهند، برای تمامی ارگان های دولتی و غیر دولتی قابل قبول است و داوطلبینی که تحصیل در این دانشگاه ها را انتخاب میکنند، آینده ی شغلی تضمین شده ای خواهند داشت. 90 درصد از دانشجویانی که از دانشگاه های برتر کشور فارغ التحصیل میشوند، در آینده به شغل دلخواهشان دست پیدا میکنند. بنابراین توصیه ما به دانشجویانی که اولویت رشته خاصی ندارند، بهتر است بر اساس اولویت دانشگاه انتخاب رشته کنند. به خصوص در رشته های علوم انسانی، تحقیقات و پژوهش هایی که در طول تحصیل انجام میدهید نیز، ضامن موفقیت آینده تان است.

سهمیه ها چه تاثیری در قبولی شما دارند؟

شرایط قبولی همه ی دانشگاه ها مثل هم نیستن و علاوه بر اینکه دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور و دانشگاه های غیر دولتی، شرایط متفاوتی در پذیرش دانشجو دارند، هر دانشگاه بسته به نوع و شرایط خصوصی خود، در پذیرش دانشجو متفاوت عمل میکند. یک از مواردی که شامل این تفاوت ها میشود، سهمیه ها است.

*یکی از فاکتور های قبولی در دانشگاه های دولتی، سهمیه های مناطق است که برای تمام داوطلبین صدق میکند و سهمیه های خاص مانند سهمیه های ایثارگران و … که داوطلبین کنکور انسانی نیز از این امر مستثنی نیستند. با لحاط کردن سهمیه، در کارنامه کنکورتان، یک رتبه ی جداگانه رتبه در سهمیه به شما داده میشود که انتخاب رشته ی شما بر اساس همین رتبه در سهمیه است.
*داوطلبین شرکت در انتخاب رشته ی دانشگاه آزاد، از سهمیه مناطق برخوردار نیستند. ولی سهمیه های خاص، مانند سهمیه های جانبازی و ایثارگری و… برای داوطلبین واجد این شرایط لحاظ میشود، البته آن هم معلول عواملی مانند درصد جانبازی و تراز آخرین نفر قبول شده در سهمیه عادی است. در غیر این صورت؛ تنها معیار پذیرش در دانشگاه های آزاد، فقط نمره و تراز آزمون است.
*دانشگاه پیام نور نیز به دو صورت با کنکور و بدون کنکور گزینش خود را انجام میدهد و انتخاب رشته هم از دفترچه کنکور سراسری انجام میشود. در رابطه با سهمیه همانند دانشگاه آزاد عمل میکند و شرط تاثیر 20 درصدی معدل نیز لحاظ میشود.
*و اما در مورد دانشگاه های غیرانتفاعی، به این صورت است که رتبه و تراز شما اهمیت دارد.بنابراین برای تخمین درصد قبولیتان در این دانشگاه، به کارنامه آخرین رتبه ی پذیرفته شده از سوی سازمان سنجش نگاهی بیاندازید. البته دانشگاه های غیرانتفاعی نیز همانند دانشگاه پیام نور به دو صورت با کنکور و بدون کنکور دانشجو میپذیرند.

[quote]برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی انواع سهمیه ها به مقاله انواع سهمیه های کنکور سراسری مراجعه کنید.
[/quote]

مشاورین آکادمی نیم خط، با سابقه و تجربه در انتخاب رشته کنکور انسانی، آماده ارائه خدمات مشاوره ای به داوطلبین عزیز این رشته هستند.

نیم خط از یک نقطه تا بی نهایت