انتخاب رشته کنکور ریاضی


انتخاب رشته کنکور ریاضی اگر اصولی و مطابق با تکنیک های انتخاب رشته صحیح باشد، نتیجه بخش خواهد بود. با توجه به اینکه داوطلبین رشته ریاضی نسبت به سال های پیش کاهش یافته اند، شانس قبولی در رشته های پرطرفدار مهندسی، افزایش یافته است. اما با این وجود، دانستن این موضوع که؛ چگونه انتخاب رشته کنیم که شانس قبولی خود را در بهترین دانشگاه های ایران بالا ببریم؟ موضوعی است که در این مقاله به آن پرداختیم.

مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی98

کیفیت زندگی و موفقیت های آینده ی شما، نتیجه ی انتخاب ها و تصمیماتی هستند که در روزهای سرنوشت ساز زندگی خود میگیرید. انتخاب ها هیشه سخت بوده اند، ما از کودکی همواره بین انتخاب مسائل مورد علاقه خود، شک و تردید داشته ایم. ولی آیا چه معیارهایی وجود دارد که به ما بگوید بین چند فاکتور مورد علاقه ی خود، بهترین را انتخاب کنیم؟ انسان ها در طول شبانه روز، بیش از صدها موقعیت انتخاب دارند که بسته به میزان اهمیتشان میتوانند تعیین کننده ی سرنوشت و مسیر زندگیشان باشد. در خیلی از انتخاب ها، تنها کسی که میتواند به ما کمک کند خودمان هستیم، ولی مراحلی در زندگی هر شخصی وجود دارد که تصمیم گیری بر سر انتخاب هایش نیازمند وجود یک مشاور آگاه و با تجربه است که از پیچ و خم کار اطلاع کافی داشته باشد. انتخاب رشته کنکور ریاضی یکی از موقعیت های حساس زندگی هر شخصی است که تعیین کننده ی آینده ی شغلی و سرنوشت زندگی او است.

 

نکات مهمی که در انتخاب رشته ریاضی باید به آن ها توجه کنید:

1)علایق شما در درجه اول اهمیت قرار دارند:

اینکه شما به چه رشته ای علاقه مند هستید و والدینتان دوست دارند شما چه رشته ای را انتخاب کنید، دو مقوله ی کاملا جدا از هم هستند. همانطور که قبلا در مقاله انتخاب رشته کنکور98 گفتیم، اولین و مهم ترین فاکتور در انتخاب رشته، میزان علاقه مندی شما است. به یاد داشته باشید که به جز مشاور تحصیلی، پدر مادر و یا دوستانتان در این باره کمکی نمیتوانند به شما بکنند. پس بدون در نظر گرفتن هیچ معیار دیگری یک فهرست از رشته هایی که به آن ها علاقه مند هستید تهیه کنید.

2)یک فهرست از رشته هایی که مجاز به انتخاب آن ها هستید تهیه کنید:

شما با تحلیل و بررسی کارنامه ی کنکور ریاضی و درصد ها و رتبه و تراز خود، درمیابید که طبق لیستی که بر اساس علاقه مندیهایتان نوشته اید، مجازید کدام رشته را در اولویت قرار دهید. در هنگام بررسی رتبه ی کنکورتان به یاد داشته باشید که، به رتبه ی سهمیه توجه کنید، نه رتبه ی کشوری. زیرا شانس قبولی شما بر اساس رتبه در سهمیه و سوابق تحصیلی تان مشخص میشود.
[quote]برای اطلاع از وضعیت سهمیه ها، به مقاله انواع سهمیه های کنکور سراسری، مراجعه کنید.[/quote]
با بررسی جزئیات کارنامه ی کنکور و سهمیه ها، شما میتوانید تخمین بزنید که در کدام رشته شانس قبولی بیشتری دارید و آن را در اولویت انتخاب خود قرار میدهید. اگر مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و شبانه دانشگاه های دولتی هستید، شامل سهمیه بومی گزینی میشوید، ولی در صورتی که میخواهید در انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور ریاضی شرکت کنید، سهمیه بومی گزینی لحاظ نمیشود و معیار قبولی شما نمره ی آزمون دانشگاه آزاد است. به ظرفیت های هر رشته در سال 98 دقت کنید، و توجه داشته باشید که قبولی های سالهای گذشته بسته به ظرفیت های تعیین شده در همان سال بوده است و قرار نیست امسال نیز تکرار شود. و در آخر اگر با انتخاب های خود در حال مبارزه هستید، میتوانید از مشاورین انتخاب رشته کنکور ریاضی نیم خط کمک بخواهید.

3) رشته ای که انتخاب کرده اید را بشناسید:

به عنوان مثال، رشته ی انتخابی شما مهندسی برق است. چقدر درباره ی این رشته اطلاعات دارید؟ از بازار کار و آینده ی شغلی این رشته مطلع هستید؟ مهارت های شما متناسب با رشته مهندسی برق هست؟
[quote]برای آشنایی با رشته مهندسی برق، به مقاله معرفی رشته مهندسی برق، مراجعه کنید.[/quote]
توانایی ها و مهارت های شما در رشته ای که انتخاب میکنید، حرف اول را میزنند. بنابراین پیش ازین که به انتخاب رشته ریاضی بپردازید، سعی کنید در هر رشته، مهارت های خود را محک بزنید. همانطور که در مقاله ی انتخاب رشته کنکور تجربی بیان کردیم، داشتن چشم انداز شغلی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین شما باید بدانید که آیا انتخاب رشته مهندسی برق، تضمین کننده ی آینده ی شغلی تان هست یا خیر؟

نیم خط از یک نقطه تا بی نهایت