انتخاب رشته کنکور تجربی


انتخاب رشته کنکور تجربی به علت تعداد زیاد متقاضی و بالا بودن میزان رقابت در کنکور این رشته، امری فوق العاده مهم است که نیاز به مشاوری دقیق و کارکشته و آشنا به جزئیات کارنامه کنکور و هم چنین روند تحصیلی شما دارد. انتخاب رشته صحیح میتواند تضمین کننده آینده شغلی شما باشد و مسیر موفقیت را پیش روی شما قرار دهد.

راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی 98

آمار بالای درخواست دانش آموزان جهت ثبت نام در رشته تجربی، نشان دهنده علاقه آن ها به این رشته است که طی سال های اخیر بیشتر نیز شده. اما آیا این علاقه، مهارت کافی نیز به همراه دارد یا خیر؟
آیا دانش آموزان با علاقه خود وارد این رشته میشوند یا با اصرار والدین؟ آمار پایین قبولی ها نسبت به تعداد بالای شرکت کنندگان  آزمون تجربی، گویای این حقیقت است که، تحصیل و قبولی در کنکور تجربی، کار مشکلی است که برای موفقیت در آن علاوه بر هوش و علاقه، نیاز به مشاور تحصیلی خوب و روش های صحیح برنامه ریزی درسی است، زیرا هر ساله درصد تاثیر سوابق تحصیلی در قبولی دانشگاه ها بیشتر میشود. پس برای موفقیت در انتخاب رشته و قبول شدن در رشته ای که به آن علاقه دارید، سعی کنید از پایه قوی باشید. اما اینکه در نهایت به چه رشته ای علاقه دارید و در آینده میخواهید چه کاری انجام دهید، به راهنمایی یک مشاور که ذهن شما را درک میکند نیاز دارید.

نکات مهمی که در انتخاب رشته تجربی باید به آن ها توجه کنید:

1) مهارت های خود را ارزیابی کنید؛

پیش از تصمیم گیری برای انتخاب رشته مورد نظر خود، سعی کنید به نتیجه برسید که هدف شما از انتخاب این رشته چیست؟آیا طبق مهارت ها و مشخصات روحی تصمیم به انتخاب گرفته ام یا صرفا به بازار کارو پول در آوردن فکر میکنم؟ توصیه مشاوران آکادمی نیم خط به شما این است که، از انتخاب رشته و تخصصی که صرفا به دلیل اعتبار بالا و کسب درآمد است، اجتناب کنید، زیرا بر خلاف تصور شما، پزشکی که مهارت کافی نداشته باشد و یا از لحاظ روحی آماده پذیرش شرایطی نیست که به آن علاقه ای ندارد، نه تنها اعتباری ندارد بلکه کمترین میزان درآمد را نیز بین همکاران خود داراست.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی

2) چشم انداز شغلی را در نظر بگیرید؛

تا چه اندازه از مشاغلی که در آینده مورد نیاز است اطلاع دارید؟  برگه انتخاب رشته تمامی داوطلبین رشته تجربی و پنجاه انتخاب اول آن ها، رشته پزشکی است. بدون اطلاع از ظرفیت ها و بدون اطلاع از اینده شغلی و سایر مواردی که توجهی به آن ها نمیشود. ولی در نهایت تعداد محدودی از داوطلبین این رشته، با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه میشوند و مابقی تحت اصطلاح (انتخاب رشته غلط) از ورود به دانشگاه جا میمانند و دلسرد منتظر کنکور سال بعد مینشینند. یک مشاور آگاه با اطلاع از فرصت های شغلی آینده و تخمین درصد قبولی شما، میتواند از بروز چنین اتفاقاتی پیشگیری کند.

3) بررسی کارنامه اولیه کنکور تجربی 98؛

کارنامه اولیه کنکور شما، صرفا یک برگه بی اهمیت با یکسری عدد و رقم نیست. بلکه برگه ای است که اگر در انتخاب رشته کنکور به آن توجهی نشود، سرنوشت شما به شکلی که دلخواهتان نیست رقم میخورد. لازمه یک انتخاب صحیح و ضامن موفقیت شما، وجود مشاوری آگاه است که با دقت و تجزیه و تحلیل کارنامه شما، بتواند به صورتی مراحل انتخاب رشته شما را پیش ببرد که درصد قبولیتان را در همان انتخاب اول به صد برساند.

[quote]برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی مشاوره کنکور، به مقاله ی انتخاب رشته کنکور 98 مراجعه کنید.[/quote]

4) رعایت شرایط و ضوابط هر دانشگاه در انتخاب رشته؛

با مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی، از شرایط دانشگاه های آزاد و پیام نور و سراسری اطلاع کافی کسب کنید و در وارد کردن کد رشته ها دقت داشته باشید.
یک نکته: سوالی که برای تعداد زیادی از داوطلبین پیش می آید این است که تکمیل ظرفیت چیست؟ تکمیل ظرفیت زمانی است که نتایج انتخاب رشته ها اعلام شده و کلاس ها تشکیل شده اند ولی هنوز تعدادی ظرفیت پذیرش برای هر رشته باقی مانده است. که با توزیع کارت و شرکت در انتخاب رشته در بازه زمانی تعیین شده، شانس قبولی دوباره میابید، در تکمیل ظرفیت رشته تجربی، برای دانشگاه سراسری حق انتخاب 50 رشته و دانشگاه آزاد و پیام نور 20 رشته را دارید. پس تکمیل ظرفیت را فراموش نکنید.

5) جزئیات انتخاب رشته کنکور تجربی 98؛

همانطور که گفتیم، رشته تجربی از رشته های پرطرفدار بین دلوطلبین کنکور است و رقابت سنگینی بین داوطلبین برای قبولی در رشته های پزشکی،دندانپزشکی،
پیراپزشکی،پرستاری و داروسازی وجود دارد درصورتی که این رشته ها ظرفت پذیرش پایینی در دانشگاه دولتی دارند، یکی از مسائلی که به پذیرش و قبولی شما در دو نوبت روزانه و شبانه و پردیس خودگردان دانشگاه سراسری میکند، اطلاع از نحوه پذیرش و کمک از مشاورین آگاه است.
یک نکته: آیا از اصطلاح بومی گزینی اطلاع دارید؟ بومی گزینی اصطلاحی است که به موجب آن، داوطلبین مجاز به انتخاب رشته، پس از انتخاب کد رشته محل ها، شانس قبولی بالایی در رشته های بومی را دارند. طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور، هر رشته دارای ظرفیتی است که اولویت پذیرش در رشته ها با داوطلبین بومی آن منطقه است.
انواع گزینش بومی به :

_بومی منطقه ای؛ چند استان مجاور را به صورت یک منطقه در نظر میگیرند و عموما رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی 60 درصد سهمیه بومی منطقه ای دارد.

_بومی استانی؛ رشته هایی را در بر میگیرد که هر استان نیاز به آن تخصص دارد. رشته های پیراپزشکی بومی استانی هستند با 80 درصد ظرفیت پذیرش.

_بومی قطبی؛ چند منطقه مجاور همدیگر قطب بومی را تشکیل میدهند. رشته دامپزشکی بومی قطبی است با 60 درصد سهمیه پذیرش.

[quote]برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سهمیه ها، میتوانید به مقاله انواع سهمیه های کنکور سراسری مراجعه کنید.[/quote]

گروه مشاورین آکادمی نیم خط آماده مشاوره به شما داوطلبین رشته تجربی در زمینه های:
  • انتخاب رشته کنکور تجربی سراسری و آزاد و پیام نور
  • مشاوره درمورد تکمیل ظرفیت رشته های گروه علوم تجربی
  • مشاوره ی اختصاصی در زمینه شناخت علایق و مهارت ها

نیم خط از یک نقطه تا بی نهایت