مشاوره انتخاب رشته هنر


مشاوره انتخاب رشته هنر، مسئله ای است که پس از اعلام نتایج آزمون سراسری و انتشار کارنامه اولیه کنکور از اهمیت زیادی برحوردار است. کنکور هنر به صورتی است که علاوه بر داوطلبین اصلی این رشته،  داوطلبین سه رشته ی (رباضی، تجربی و انسانی) نیز حق شرکت در آن را دارند. ولی اینکه با چه رتبه ای شانس قبولی در کنکور هنر را داریم؟ و کارنامه اولیه کنکور هنر به چه شکل منتشر میشود؟ و یا بازار کار رشته های هنر در آینده به چه صورت است؟ از جمله سوالاتی است که ذهن داوطلبین شرکت در کنکور هنر را درگیر میکند.

 

چرا در کنکور هنر ثبت نام میکنیم؟

شاید خیلی از دانش آموزان با توجه به نا امیدی از شانس قبولی شان در کنکور رشته های انسانی، ریاضی و تجربی، تصمیم بگیرند که در کنکور هنر نیز شرکت کنند و از این طریق شانس خود را در قبولی یکی از رشته های پرطرفدار هنر امتحان کنند.ولی آیا این تفکر پایه و اساس علمی دارد؟ مسلما خیر. کنکور هنر به اندازه سایر گروه ها میتواند سخت باشد و مسلط بودن بر منابع تخصصی کنکور هنر قطعا از شروط قبولی آن در دانشگاه است. درواقع بهتر است بر اساس آگاهی از شرایط ورود به رشته های هنر و آینده شغلی و میزان علاقه و مهم تر از همه استعدادی که در رشته های هنری دارید، دست به انتخاب بزنید. اما چرا استعداد در انتخاب رشته های هنر بیش از سایر رشته ها اهمیت دارد؟ نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که رشته های هنری به علت سروکار داشتن با مهارت های خاص مانند عکاسی و مجسمه سازی و صنایع دستی و …با مدرک تحصیلی و نمره ی بالا و نوع دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید تعریف نمیشوند بلکه تنها چیزی که میتواند آینده شغلی شما را در این نوع رشته ها تایید کند، مهارت و استعدادی است که در زمینه تحصیلی تان دارید. پس نوع نگرش خود را درباره ثبت نام در کنکور هنر تغییر دهید، زیرا صرفا قبولی در رشته های هنر که آن هم در شرایط سختی ممکن میشود، نمیتواند آینده ی خوبی را برای شما رقم بزند. در حقیقت انتخاب رشته، انتخاب آینده و مسیر پیشرفت شماست.

تمام نکاتی که درباره ثبت نام و انتخاب رشته کنکور هنر باید بدانید:

  • اگر از داوطلبین سایر گروه ها هستید و قصد شرکت در کنکور هنر را نیز دارید، در هنگام ثبت نام، باید به طور جداگانه مراحل ثبت نام و پرداخت هزینه را انجام دهید.
  • کنکور هنر در ساعتی غیر از ساعت کنکور سایر گروه ها است و به طور جداگانه برگزار میشود.
  • از طریق دفترچه کنکور خود از تاریخ دقیق برگزاری کنکور 98 مطلع شوید.
  • اطلاعات کارنامه اولیه کنکور هنر به همراه کارنامه کنکور اصلی شما صادر میشود و به صورت جداگانه نیست.
  • پیش از انتخاب رشته، در انتخاب بهترین موسسه انتخاب رشته کنکور دقت کنید.
  • یک مشاوره انتخاب رشته هنر که آشنا به اصول انتخاب رشته هنر و متخصص در یکی از زمینه های هنر است انتخاب کنید. مشاور انتخاب رشته هنر با توجه به رتبه و تراز شما در گروه هنر و بررسی سهمیه ها، سعی میکند شانس شما را در قبولی بهترین رشته با بهترین آینده شغلی تخمین بزند و در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.
  • فرصت های شغلی هر رشته را بررسی کنید و در نهایت با توجه به مهارت ها و استعداد هایی که در هر رشته دارید، نسبت به پر کردن فرم انتخاب رشته اقدام کنید.
  • نسبت به پر طرفدارترین رشته هایی که در سال های اخیر بازار کار خوبی نیز پیدا کرده اند سعی کنید آگاهی زیادی کسب کنید. به طور مثال، رشته های طراحی لباس و مرمت بناها و طراحی صنعتی از جمله رشته های با بازار کار و آینده مناسبی هستند.

[quote]دوست دارید درباره انتخاب رشته سراسری نیز اطلاعاتی کسب کنید؟

[/quote]

معرفی رشته های هنر

  • طراحی صنعتی

طراحی صنعتی از تلفیق هنر و صنعت به وجود می آید. صنعت پیوسته رو به رشد و با نیاز های امروزه ی انسان ها سازگار است و قطعا نیاز به طراحی نوین و اغشته به هنر و زیبایی دارد. البته که تنها معیار رعایت هنر و زیبایی در این رشته ملاک نیست  و شخصی که در این رشته به تحصیل میپردازد لازم است که آگاهی کافی از نوع صنایع و ساخت و پرداخت آن ها داشته باشد.

  • عکاسی

رشته عکاسی بر خلاف تصور همگان بهتر است در دانشگاه و در محضر اساتید مجرب این رشته آموخته شود. رشته عکاسی به سادگی نامش نیست و خود به تخصص های گوناگونی مثل عکاسی خبری، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی علمی، عکاسی طبیعت و پرتره تقسیم میشود. دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته عکاسی نیاز دارند که مهارت زیبا دیدن و وسعت افق دید و توجه به جزئیات پیرامون خود را داشته باشند.

  •  مجسمه سازی

در رشته مجسمه سازی نیز مانند بسیاری دیگر از رشته های هنر، دانشجو باید توجه به جزئیات طبیعت را سرلوحه کار خود قرار دهد و در کار خود از طبیعت الهام گیرد. کار کردن با مواد مصنوعی برای به وجود اوردن یک حجم از دل طبیعت، نیازمند مهارت و ذوق و علاقه وافر به رشته مجسمه سازی دارد.

  • گرافیک

گرافیک میتواند یک انتخاب عالی با آینده ی شغلی تضمین شده باشد برای دانش آموزانی که توانایی ترسیم و تصویر سازی ذهنی بالایی دارند و از کار کردن در مشاغلی که مدرک گرافیک را لازم دارند لذت میبرند. کار در زمینه های طراحی لوگو و کتاب ها و مطبوعات و آگهی های تبلیغاتی و نقاشی و … از مزایای انتخاب رشته ی گرافیک در دانشگاه است.

  • صنایع دستی

صنایع دستی رشته ای است که اصل و پایه آن هنر است. بنابراین همانند تمامی رشته های هنر، داشتن ذوق و دید هنری و استعداد در زمینه ساخت و شناخت صنایع دستی لازمه ی تحصیل در این رشته است. به علت وجود فرهنگ غنی و تنوع صنایع دستی در نقاط مختلف ایران، تحصیل و مهارت کافی در این رشته نیز میتواند آینده ی شغلی خوبی را برای شما رقم بزند.

  • طراحی صحنه

یکی از اصلی ترین بخش های تئاتر و تلویزیون و سینما، طراحی صحنه است. در واقع همه چیز کار نمایش به طراحی صحنه بستگی دارد و کارشناسانی که با تحصیلات دانشگاهی و تخصص در رشته طراحی صحنه تربیت شده اند، میتوانند یکی از قسمت های مهم در عرصه نمایش را در دست بگیرند.

  • طراحی لباس

رشته طراحی لباس از آن رشته های کاربردی است که با هدف تربیت دانش آموختگانی در زمینه مد و لباس متناسب با نیازهای روز جامعه تلاش میکند. دارای دو شاخه اصلی: صنعتی دوزی و تک دوزی است. البته شاخه صنعتی پیچیده تر است و کاربرد بیشتری دارد و بخش های بیشتری از طراحی لباس را در بر میگیرد.

  • موسیقی

موسیقی و تحصیل آکادمیک این رشته، طرفداران زیادی بین داوطلبین کنکور هنر دارد. اگر با تسلط و مهارت بالایی عگفارغ التحصیل شوید میتوان گفت بازار کار و آینده خیلی خوبی در انتظار شما است. این رشته خود در شاخه های تخصصی : آهنگسازی، موسیقی نظامی، موسیقی ایرانی، موسیقی جهانی آموزش داده میشود.

  • سینما

سینما نیز از رشته هایی است که از محبوبیت بالایی بین داوطلبین کنکور هنر برخوردار است. هنر هفتم حود به شاخه های تخصصی مانند: کارگردانی، فیلمنامه نویسی، فیلمبرداری و تدوین است. طبق تقاضای بالای تحصیل در این رشته، بازار کار خوب و آینده شغلی خوبی در این رشته برای شما متضمن هستیم.

  • تلویزیون و هنرهای دیجیتال

هدف از تحصیل در رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی این است که تعداد زیادی نیروی متخصص و هنرمند برای ساخت برنامه های متنوع و پر کردن اوقات فراغت خانواده های ایرانی، آماده شود. تعداد تقاضا برای شرکت در این رشته بالا است و به همین میزان نیز از بازار کار خوبی برخوردار است.

  • بازیگری

رشته بازیگری از جمله رشته های نیمه متمرکز است که در هنگام ثبت نام نیاز به مصاحبه دارد. علاقه و استعداد دو عمل تعیین کننده ی موفقیت شما در رشته بازیگری هستند. استعداد اینکه بتوانید از هنر بازیگری برای القای احساسات به تماشاگر تلویزین و سینما و تئاتر استفاده کنید.

  • ادبیات نمایشی

این رشته تلفیقی از ادبیات و نمایش است. یعنی دانشجویی که در این رشته تحصیل میکند، می آموزد که نوشته هایش را چگونه برای به اجرا درآوردن در صحنه نمایش تنظیم کند. از نظر بازار کار، رشته ادبیات نمایشی میتواند برای شما مناسب باشد زیرا با مدرک و تسلط در این رشته میتوانید به عنوان نویسنده و فیلمنامه نویس مشغول به کار شوید.
و هیچ وقت فراموش نکنید که موفقیت در رشته مورد علاقه تان تضمین کننده آینده شما است.

هزینه مشاوره انتخاب رشته هنر به چه صورت محاسبه میشود؟

هزینه انتخاب رشته هنر تافته جدا بافته ای از سایر رشته نیست و باید بدانید که همانند سایر رشته ها، هزینه ای از پیش تعیین شده است. اگر شما در دو کنکور ثبت نام کرده اید، برای مشاوره هرکدام باید هزینه جداگانه ای پرداخت کنید. روند مشاوره انتخاب رشته هنر نیز از زمان توزیع کارنامه اولیه بر روی سایت سازمان سنجش شروع میشود و تا زمان پایان اعلام ظرفیت ادامه خواهد داشت.
[quote]درباره هزینه انتخاب رشته کنکور بیشتر بدانید.
[/quote]

نیم خط از یک نقطه تا بی نهایت